Vietnam: Trekking, grotten, motor rijden en een kookcursus

14 september 2014 - Sapa, Vietnam

Vanaf Hanoi nam ik de sleeperbus naar Sapa (ligt helemaal in het noorden van Vietnam) en de binnenkomst in deze bus was me toch een pretje! Wat bleek, er waren een soort van bedjes in deze bus. Niet de meest comfortabele bedjes bleek die nacht, maar toch wat comfortabeler dan een hele nacht op een stoel zitten. Na 11 uurtjes bereikte ik Sapa en na een ontbijten en even douche begon mijn tweedaagse trekking. Het had die dag zelf al geregend en de dagen voordat ik kwam ook, dus er waren kleine stroompjes water gevormd en sommige plekken waren erg modderig en glibberig. Gelukkig was er een vrouwtje die me hielp mijn evenwicht te bewaren. Ik wist van te voren al dat ze geld ging vragen voor haar diensten, maar ik vond haar zo handig dat ik maar al te graag gebruik maakte van haar hulp. Deze trekking bleek wel een stukje zwaarder te zijn dan die in Myanmar. Het tempo lag iets hoger (dat kon ook niet lager) en we moesten soms hele stijle stukken omhoog of omlaag. Dit, samen met de regenval, maakte het soms erg spannend. Onze gids was een lokaal meisje van nog maar 19 jaar oud. Ze doet elke dag een trekking om een beetje rond te kunnen komen. Maar de armoede maakte haar er niet minder vrolijk op. Naast informatie over het gebied waar we liepen en haar, gaf ze ook wijze levenslessen. Het uitzicht is trouwens geweldig. Overal waar je je kijkt zie rijstvelden die uit verschillende lagen zijn opgebouwd, kleine schattige huisjes tussen de velden in, in woken gehulde bergen en kleine stroompjes wart die samen komen in en rivier en soms zelfs uitmonden in een waterval! Tijdens onze lunch werden we belaagd door de lokale vrouwen va alle leeftijden. Ze proberen je allemaal iets aan te smeren, van tassen tot armbandjes. En ze nemen geen 'nee' als antwoord, dus ze blijven gewoon naast je staan als je zit te eten en duwen hun waar onder je neus. Gelukkig lieten ze ons na de lunchen met rust.  Na 2 uur wandelen, klauteren en glijen kwamen we aan in onze homestay. Dit bleek een best chille plek te zijn. Waar we in Myanmar het moesten doen met een gat in de grond en een grote ton met water als douche, hadden we hier een echte wc en een douche met warm water! ' s middags hebben we de familie helpen koken, we hebben zelf springrolls gemaakt. En deze waren echt de lekkerste die ik tot nu toe heb gegeten!  Na het avondeten hebben we spelletjes gespeeld totdat een enorme sprinkhaan/krekel (ik weet het verschil niet) onze pret verstoorde. Niet dat het veel uitmaakte want bijna het hele gezelschap was al naar bed gegaan (en dat al voor 8 uur). De volgende morgen kunnen uitslapen tot 9.00 en pannenkoekjes als ontbijt. Het had die nacht en ochtend gestormd en geregend dus de paden die we bewandelden waren nog glibberige dan de dag ervoor. Dit resulteerde in dat ik af en toe ongecontroleerd voortgleed op mijn sneppertjes. Ja je leest het goed, sneakers, ik vond het zonde van mijn geld en ruimte in mijn backpack om bergschoenen mee te nemen. Tijdens deze trekking had ik wel een beetje spijt van deze beslissing. gelukkig schoot een spaanse dame te hulp en mocht ik haar extra sandalen (met goed profiel) aan. Ik gok dat als ik deze dingen niet aan mijn voeten had gehad ik op mijn kont naar beneden was gegleden. Ook op de 2e trekkingsdag hebben we ondanks de regen kunnen genieten van het uitzicht. Voor mij hield de trekking er na de lunch weer op, maar ik vond het wel prima zo want ik achtte de kans groot dat ik ondanks de sandalen alsnog zou uitglijden. Na de trekking konden we douchen en ons klaarmaken voor de terug reis naar Hanoi. Tijdens deze trip ben ik echt fan geworden van sleeperbussen, ik vind het gewoon zo leuk dat je met z/n allen lekker gaat slapen in een bedje en dan vervoerd word. Het is alleen minder leuk als een aziaat plots in je bed ligt als je terug komt van de wc, maar die heb ik er al snel uitgejaagd.

Na een dagje in Hanoi vertoefd te hebben ging ik deze stad toch echt voor het laatst verlaten en nam ik de sleeperbus naar Dong Hoi. Bijna 2,5 uur later dan gepland kwam ik aan, dus ik was een beetje in de stress. ik had namelijk al een tour geboekt, maar ik wist al niet meer hoe laat die tour precies begon. Maar wat ik wel wist was dattie tussen 8 en 9 uur was. Dus een motor taxi genomen naar Phuong Nha, die na het ritje nog een hogere prijs ging vragen dan afgesproken was (natuurlijk niet aan toegegeven). Bij het hostel aangekomen bleek ik een half uur te hebben om me om te kleden, eten te bestellen en op te eten, was haasten dus. Die dag ging ik de national cave tour doen. Eerst naar de lady cave gegaan, niet erg spannend, het was ook niet echt een cave. Vervolgens Paradise cave, deze is pas in 2005 ontdekt. Het wemelt hier van de toeristen! Echt een mega grote grot met allemaal lampjes er in. Ook mega veel traptreden, gelukkig is het koel daar binnen (zelfs zo koel dat ik het koud had), wat het traplopen wat minder zwaar maakt. Daarna een heerlijke lunch gehad. En als laatste de dark cave. Voor de darkcave moest je je zwemkleding aan, want we zouden nat worden. Ik wist van te voren niet dat we ook zo smerig zouden worden. Met een kano moet je eerst naar de cave toe en daarna ga je met je helmpje met licht en zwemvest de cave isn. en het is echt heel erg donker. In het begin valt de modder in deze grot nog wel mee, tot aan je enkels, maar later wordt het soms wel erg diep! Aan het einde van de grot ga je ook nog van een rots afglijden en beland je in hele dikke modder dus het bewegen wordt je erg moeilijk gemaakt en al snel zit je onder de modder, mede door de moddergevechten die worden gehouden. Als laatste moet iedereen zijn licht uit doen en is iedereen stil, wat een ervaring is dat! Zo donker dat je echt niets ziet. Daarna weer helemaal terug lopen en glibberen en zwem je een meer over in het pikkedonker. Na deze tour 's avonds gezellig gegeten met 3 Britten die ik ontmoet had op de tour en vroeg naar bed gegaan. De volgende dag huurde ik samen met de britten fietsen. Echt wat een geweldige dag was dit! Onze eerste stop was een farmstay met een zwembad, dus even lekker een duik genomen daar om af te koelen en vervolgens naar een andere farmstay te gaan. Hier kregen we bij aankomst een emmer water uit de waterput over ons hoofd gegooid. Vervolgens naar de Chicken lady, ze wordt zo genoemd omdat je daar hele lekkere kip kan eten. Je besteld de kip, zij gaat er meteen eentje slachten en bereiden en 1,5 uur later heb je heerlijk verse kip op je bordje (en natuurlijk voor een habbekrats). Terwijl zij de kip slachtte, gingen wij naar een ander prachtig plekje, namelijk een boar farm. Zo'n mooi uitzicht op de bergen en de rivier met buffels die lekker chillen. Er waren loslopende zwijntjes die zo schattig waren en de 2 meisjes die daar wonen waren ook zo lief! Ze gaven me steeds knuffels en kusjes. Het was echt zo leuk om een fiets te huren en in dit gebied te fietsen. De mensen hier zijn nog helemaal niet gewend aan toeristen dus alle kinderen komen op je afgerend en roepen hello en willen je hand aan raken. Ze zijn allemaal zo happy om je te zien. 's avonds, of eigenlijk 's nachts ben ik naar een andere cave gegaan met iemand die in Phuong Nha woonde. Om die tijd was die natuurlijk niet open, maar wij gingen toch! Dus ipv met de boot moesten we een eind zwemmen om die grot in t kunnen. Maar het was het allemaal waard, echt een prachtige grot en zo stil zonder al die toeristen die er overdag wel zijn. Nu hoorde je alleen het ware druppen en de vleermuizen vliegen. Omdat het buiten in dit gebied zo donker is kan je heel goed de sterren zien en ik zag zelfs 2 vallende stern. Best een mooie avond dus. De volgende dag was iets minder aangezien ik laat in bed lag en vroeg me bed uit moest om verder te reizen naar Hue.

Ik had in Hue geen Hostel geboekt, want ik dacht dat ik er nog wel bij kon in het hostel waar ik wilde gaan slapen, maar niet dus. Maar door wat vriendelijke nederlanders werd ik gewezen op een hostel 3 min lopen. Toen ik daar aan kwam had ik grote twijfels of het wel een hostel was, want het bord zei alleen dat het een bar was. Maar het bleek dat het zowel een bar als hostel was. Ze waren begonnen als bar en hadden nu 2 kamertjes met in totaal 10 bedjes, best een klein hostel dus. En het personeel is super leuk hier en mega nieuwsgierig naar je, dus werd aan een heel kruisverhoor onderworpen. die nacht uitgegaan tot in de late uurtjes en een nacht doorgehaald. De volgende dag naar de Citadel gegaan met iemand die ik ontmoet had in de bus vanaf Phuong Nha. De Citadel was veel te heet en veel te groot new e vonden er niet zo veel aan. ' s avonds vroeg naar bed, niet alleen omdat ik wat slaap in te halen had, maar omdat ik de volgende dag met me roommates van het hostel met de motor naar Hoi An ging!

Ik had nog nooit op een motor/scooter gereden dus ik vond het best wel spannend. Zeker als je bedenkt dat ik 2 weken geleden nog niet eens alleen de straat durfde over te steken, omdat het verkeer zo druk is. Het verkeer is echt mega gestoord in Vietnam, overal rijden scooters. Maar eigenlijk ging het rijden best prima, ik vond het stiekem wel erg leuk om te scheuren. De helm die ik op had was trouwens zo groot dat als ik harder dan 60 reed, hij ging wiebelen en naar achteren ging. Gelukkig had ik de oplossing bij de hand: Mijn haar in een knotje en mijn bh in mijn helm. een beetje gek wel, zo'n ding in je helm maar ik moest wat. En het hielp wel! Eerst hebben we een heel stuk gereden tot we bij de elephant springs waren, dit was nog wel een kleine zoektocht want het zit best goed verstopt en zonder gids reizen is niet altijd even makkelijk. De elephant springs zijn een soort natuurlijke bronnen met heel helder water waar je lekker kunt afkoelen. Het is zo heet in de brandende zon op de motor. Na een lunch en een plons in het water zijn we door gegaan naar de Van Hai pass. Deze passies ook te zien in de Top gear special Vietnam, best leuk aflevering overigens, maar dat terzijde. De pass gaat door de bergen heen en heeft een paar scherpe haarspeldbochten. ook heeft het een prachtig uitzicht. zeker als je omlaag gaat dan heb je de bergen aan de rechterkant en de afrond links, met de kustlijn en de stad verderop. Echt geweldig! Deze pass heeft weinig verkeer, wat best fijn is. Echt een super ervaring om op zee manier te reizen en ik wilde daarom ook van Hoi An naar Nha Thrang ook met de motor, maar door tijd gebrek ging dit helaas niet.

Hoi An is een ontzettend lief en schattig stadje met een markt in de old town. Overal leuke kledingwinkeltjes die confectiematen verkopen, maar ook handgemaakte spullen verkopen. Je kan in dit stadje handgemaakte schoenen, kleiding, sierraden, tassen, tablet hoesjes etc krijgen, alles wat je maar wilt. Ik heb een rode winterjas laten maken (en laten versturen naar ned, heb er komende tijd niets aan). en 2 jurken, waar van 1 nog best moeilijk was want hij moest 2 keer terug naar de kleermaakster. Maar uiteindelijk is het eindresultaat prachtig en ben ik er super blij mee. Een van mijn dagen hier ben ik met mijn roommates naar My Son gegaan. Dit zijn ruïnes van oude hindu tempels, daar rond gelopen tot het echt te heet werd. Ook heb ik nog een kookcursus gedaan. Ik bleek de enige die die dag een cursus geboekt had, dus ik had privé les. Eerst over de markt gelopen waar ik uitleg kreeg over welke producten op welke markt verkocht werden en uitleg over de verschillende groenten en fruit. Vervolgens naar het restaurant waar alles al klaar voor ons stond. 3 kleine gerechtjes leren maken: Fresh spring rolls, Kippensoep en shrimps met kokoskorst en 1 hoofdgerecht: gestoofd varkensvlees in een claypot. En elke keer als je het gerecht had gemaakt mocht jet het zelf opeten, dus mega veel gegeten en het is allemaal zo lekker! Na 3 nachtjes slapen was het al weer tijd om dit lieve stadje te verlaten per nachtbus. Ook best bijzonder, in deze nachtbus gingen ook 5 motors mee. en nee dit is niet een speciale nachtbus ofzo, dit is gewoon Vietnam en alles kan!

Er komt nog een deel 3 van Vietnam, maar ik heb op dit moment even geen zin meer en het verhaal is al vrij lang! Ook de foto's komen nog, maar ook hiervoor geldt, ik heb geen zin om ze uit te zoeken.

1. Joke Bijnsdorp:
    Hallo Angela,
    Wat weer een prachtig verhaal en wat veel interessante belevenissen allemaal. En de foto's zijn fijn om te zien. Krijgen we ook een beetje een indruk wat jij allemaal mee maakt.
    Ga zo door. We genieten ervan. Ik wil ook in zo's sleeperbus te gek hoor.
    Gr. Joke
  2. Angela:
    14 september 2014
    Ik ben bang dat die sleeperbussen voor jou niet zo comfy zijn. Ze zijn gemaakt voor aziaten, en ik pas meestal net in die bedjes omdat niet al te groot ben. Foto's van vietnam komen nog:)
  3. André&Christina:
    14 september 2014
    Mens wat een verhaal weer! Bh in je helm en rijden maar. Zou graag af en toe om een hoekje kijken. Als je terug bent in Ned mag je voor ons koken, vooral die springrolls lijken me wel wat.
    Heel veel plezier verder!
    groeten,
    André, Stien en Mijntje
  4. Y.berendse:
    14 september 2014
    Hoi Angela, van Henk en mij de hartelijke groetjes, wij hebben genoten van jouw verhaal ! bijzonder wat jij allemaal ervaart hoor !...dat stukje over een aziaat in je bedje...brrr...ging jij daarna gewoon weer in dat bedje liggen ?....wij vinden je maar dapper hoor. Rashida was net even over uit Noorwegen, ze heeft een baan inmiddels en het gaat daar goed. Leuk om jullie zo te kunnen volgen. Binnenkort op naar Aussie las ik....heel veel suc6 daar weer en geniet Angela geniet !!!! XXX
  5. Angela:
    15 september 2014
    Stien, fresh spring rolls kan je zelf erg makkelijk maken hoor:) heb je niet echt een cursus voor nodig, gewoon even googlen.

Yvonne: ja ging gewoon daarna in het bedje liggen, mijn bed dus ik ga daar gewoon liggen. en lang heeft hij er niet gelegen, hoogstens 5 minuutjes.