Thailand en Laos: Watergevecht, slowboat, de bowlingbaan, tubing ,luchtballon

17 mei 2016 - Chiang Mai, Thailand

Ik loop een beetje achter met mijn blogs dus ik probeer nu een beetje de achterstand in te halen.

Songkran: thais oud en nieuw. dit wordt grootst gevierd in het hele land, maar duizenden mensen komen af op Chiang mai en Bankok. Het is een 3 daags waterfestival, wat stiekem al een dagje eerder begon dit jaar. Eigenlijk is het een beetje stom, de boeren in het noorden van het land hebben een groot watertekort en wij gaan hier duizenden liters water verspillen door over elkaar heen te gooien, eigenlijk belachelijk als je er over nadenkt. Dit neemt niet weg dat het ontzettend leuk is. Ik had eigenlijk geen idee wat ik er nou precies van moest verwachten, ja een watergevecht, maar wow dit was echt zo cool! mijn hostel was in de oude stad, dus in het centrum waar de grootste gevechten en feesten plaats vinden. Je loopt de straat op en binnen no time ben je doorweekt. aan de ziiijkanten van de weg staan grote tonnen of zelfs opblaaszwembadjes met water die worden gevuld met een tuinslang of met water uit de gracht tegenover. Op straat rijden mensen met pick-ups met grote tonnen water waar ze mensen met emmers of waterpistolen mee nat gooien. Vaak hebben deze auto’s ijs in de tonnen waardoor je plots een hele emmer ijswater over je heen krijgt, koud joh! Ik zou met een paar nederlanders afsspreken die ik kende van Pai, maar ver kwam ik niet. Ik werd geadopteerd door een groep die ik in de supermarkt ontmoette. Samen met hen ben ik naar een feestje in mijn straat gegaan, er was een band en natuulijk grote tonnen met water. continu werd je overgegooid met water en ondertussen dans je op de muziek. Ik had een waterpistool gekocht, maar ik kwam er al snel achter dat het veel te lang duurde om dat ding te vullen en dat hij veel te snel leeg was. dus die heb ik mooi ingewisseld voor een emmer. die gaat welliswaar veel sneller leeg, maar als je een voltreffer hebt dan is diegene goed nat. Het zonnetje, schijnt, het bier vloeit, de muziek staat hard en iedereen lacht, wat een topdag. als de zon ondergaat hoort het water gooien te stoppen. dan begint het ook wel wat frisjes te worden, je bent een hele dag nat geweest en als je dan de zoveelste emmer ijswater over je heen krijgt dan wordt je er niet warmer op. Na een klein dutje te hebben gedaan (het is best vermoeiend een hele dag met water spelen) en gedoucht te hebben ‘s avonds uitgegaan. Dag 2 had ik met mensen afgesproken die ik in Pai ontmoet had, een engelse jongen. met zijn vrienden zou ik die dag meegaan. Binnen een half uur was ik hem + zijn vrienden kwijt en was ik over met een engels meisje. Dat bleek een prima match te zijn dus we bleven de hele dag bij elkaar van de ene bar naar de andere bar waar ze refillstations hadden. Uiteindelijk heb ik aan het eind van de avond die engelse jongen weer gevonden in een bar. Ook nu weer 's avonds dutje, douchen en uit. dag 3 van songkran had ik het wel gehad. De festiviteiten begonnen elke dag later en werden elke dag minder. Ik ben toen met de nederlandse jongens en meiden van Pai naar de Grand canyon gegaan. Je kan hier van rotsen afspringen het water in, lekker rond dobberen in opblaasbanden of gewoon lekker niets doen, net wat ik nodig had na al die dagen actief doen.

Ik zou eigenlijk nog in Chiang mai blijven in mijn eentje, maar ik had verkeerd geboekt en de rest van de Nederlanders die ik had ontmoet in Pai gingen allemaal richting Laos met de slowboat. Dus terug naar Chiang rai gegaan en vanaf daar zouden we een trip boeken naar Luang Prabang (Laos). We kwamen nog een nederlander tegen in ons Hostel die vertelde dat hij de volgende dag ook naar Laos zou gaan, maar niets ging boeken, dit zou namelijk geld schelen en een avontuur is veel leuker. Hij wist wel wat we moesten doen, dus de volgende ochtend om 6 uur vertrokken we naar het busstation om een lokale bus te nemen. Die aziaten zijn niet zo heel groot, dus zelfs ik, met mijn korte pootjes, zat tegen de rij stoelen aan voor me. deze 2,5 uur durende rit koste ons zo’n 1,5 euro pp. vanaf daar een tuktuk naar de thaise immigratie, daar weer met een busje van de thaise immigratie naar de Laotiaanse immigratie, volgens mij is dit een stukje niemandsland. Door de immigratie van Laos komen was nog ingewikkeld. Eerst bij een hokje formulieren krijgen, invullen, daar je paspoort + foto inleveren. na het invullen ging iedereen in de rij staan, maar dat hoeft helemaal niet, je paspoort krijg je terug wanneer zij er een sticker erin hebben gezet, wat soms enige tijd duurt. vervolgens met een tuktuk naar de boot, daar een kaartje gekocht waar de boot om 11.30 zou vertrekken. In Laos nemen ze het niet zo nauw met de tijd, dus we vertrokken om 12.50, en het heet niet voor niets een slowboat. Aan boord bleken nog meer nederlanders te zitten, dus we waren met 10 nederlanders. Het begin van de trip was ontzettend saai, maar toen we een fles rum openden en kaart spelletjes en monopoly begonnen te spelen was het plots een stuk leuker. de tweede dag op de boot was een stuk rustiger. ik was maar met 1 nederlander, de rest zat op een andere boot. dus we hebben veel dutjes gedaan, gelezen en uiteindelijk nog een spelletje gedaan. na weer een lange dag op de boot kwamen we aan in Luang prabang, waar we met alle dutchies een hostel overnamen. ‘s avonds naar de nightmarket gegaan en nog in een restaurant gegeten. De volgende dag met z’n allen scooters gehuurd en naar hele mooie watervallen gegaan waarvan ik de naam niet meer weet. van alle watervallen die ik heb gezien staat deze wel in mijn top 3. hij heeft verschillende levels, en als je daar zin in hebt kan je omhoog hiken. onderaan waren nog een aantal verschillende natuurlijke zwembaden, met best wel koud water. aan het begin van het park had je nog een beren opvang, waar een aantal beren rond dartelden. 's avonds zijn we met 13 nederlanders uit eten gegaan, de kratten bier waren niet aan te slepen! daarna zijn we uit gegaan totdat alles daar sluit om 11 uur, gelukkig hebben ze hier een oplossing voor! de bowlingbaan is open tot laat, dus iedereen gaat daar heen. geen lelijke schoentjes hier trouwens, gewoon op je eigen schoenen of blote voeten. het gaat allemaal net iets anders hier. Ik had een geweldige score van 43, ik zou niet weten waarom ik zo slecht scoorde. de dag daarna was zo belachelijk heet dat we verkoeling opzochten bij een zwembad, en ‘s avonds de berg wilde beklimmen voor de zonsondergang. alleen gingen we er veel te laat heen, en vonden we de klim te hoog, dus halverwege de berg stopten we maar en genoten we alsnog van de zonsonderdag.

Met een busje naar Vang vieng gegaan, wat een rit was dat zeg! door de bergen heen slingeren, terwijl er soms niet eens asfalt lag! gelukkig reed onze chauffeur best wel rustig en overleefden we de rit. gegeten bij een aussie bar, waar we bij aankomst meteen gratis shots kregen. In de fles van de wodka zaten een slang en een scorpioen. de gedachte dat je zoiets drinkt is best wel vies, maar de smaak viel nog wel mee. ons hostel bleek trouwens gratis whisky te verstrekken, ja echt waar gratis! je kan hier bijna niet om gratis alcohol heen. ‘s avonds nog uit gegaan in de sakurabar waar je een gratis shirt krijgt bij 2 wodka. op de achterkant van het shirt staat: drink triple, see double, act single. je ziet iedereen met deze shirtjes lopen in dit dorpje.
er wordt trouwens niet alleen maar gedronken! de omgeving is hier echt prachtig. het dorpje ligt aan een rivier en wordt omringd door bergen. we zijn met scooters naar een grot gegaan waar we over een heel wankel bruggetje moesten rijden. wel heel bijzonder, je mag de grot zonder gids in! deze is dan ook wel goed verlicht en er is een mooi pad aangelegd. daarna probeerden we nog wat vleermuizen te spotten bij de batcave, maar die hadden een dagje vrij genomen en waren niet aanwezig.
De volgende dag was mijn verjaardag en we gingen met ons hechte groepje van 6 mensen tuben. je gaat dan met een band de rivier af, naar verschillende barren. vroeger waren er een heleboel barren, totdat de overheid heeft gezegd dat deze dicht moesten. nu zijn er nog maar 2 over, waarvan de eerste nog niet eens 100 meter van het begin is. bij de eerste bar gingen we een soort stoelendans doen, maar dan met onze banden. dus je moet erin duiken om een plekje te bemachtigen. in bar nr 2 kreeg ik een pakje in mijn handen gedrukt door een aziaat. ik was voor die middag sailor moon (een cartoon). lekker warm ook. daar ook weer spelletjes gedaan, totdat het mooi was geweest en we verder de rivier zijn afgegaan en naar huis zijn gegaan. Opgefrist, genoten van de gratis whisky en naar de sakura bar.
onze groep Nederlanders begon nu uit elkaar te vallen. we hebben op zondag nog wel samen gegeten en een drankje gedaan, maar de rest moest er de volgende dag vroeg uit om de bus te pakken. Ik was nog met 1 nederlander over dus wij zijn met de scooter naar de Blue lagoon gegaan, wat volgens anderen echt prachtig moet zijn, maar volgens ons zeer overrated is. het is gewoon een watertje wat vrij blauw water heeft. wat wel heel erg leuk was, was de grot die daar achter te bezoeken is. Ik had mij door charlotte al laten vertellen dat ik schoenen aanmoest ipv slippers en wat was ik blij met die tip! Eerst een heel geklauter naar boven en dan in die grot is het ook nog eens glad. ook super handig dat ik een handtas had en alleen zaklampje op mijn telefoon. In deze grot is geen mooi aangelegde weg en hoe verder je de grot ingaat, hoe donkerder het wordt. Het is wel een super grote grot, het heeft geen mooie stalagmieten en stalagtieten, maar omdat het zo reusachtig is, is het toch heel indrukwekkend. je moet wel heel goed in de gaten houden welke richting je opgaat. er staan geen bordjes aangegeven een het is heel makkelijk om hier te verdwalen.
Voordat ik Vang vieng verliet moest ik eerst nog een nachtje goed stappen en ik wilde nog graag een ballonvlucht doen. dat dat ik nog nooit gedaan dus dat leek me wel wat. en het is een prachtige omgeving dus waarom niet? om 6 uur opstaan terwijl je er nog maar een paar uur inligt is misschien niet het beste idee, maar we haalde het hoor! we waren beide niet geheel nuchter toen we het mandje van de ballon instapte. het ging allemaal heel soepeltjes dat opstijgen. Het maakt wel een heleboel lawaai als de die vlam aanzetten, en het is ontzettend heet. we gingen steeds hoger, en ik vond het best wel een beetje eng. het is weer eens wat anders dan een vliegtuig. je staat maar in een mandje net iets hoger dan je middel. prachtig uitzicht over de rivier, de bergen, en de zon die opkomt. na 40 minuten werd de landing ingezet en ook dat ging heel soepeltjes. vervolgens een bus naar de hoofdstad gepakt: Vientiane.

ik loop ook ontzettend achter met het uploaden van foto's. ik heb inmiddels de foto's van mijn vorige blog geupload. de foto's van huidig blog laten nog even op zich wachten.

nog een maandje en ik ben weer thuis!

Liefs,