terugkeer naar Thailand: kattencafe, 3landenpunt, hippiedorp, hoepelen, boobie

26 april 2016 - Pai, Thailand

Thailand April

Wat een dag! Ik weet niet hoe het gelukt is om heelhuids in dat vliegtuig te komen, maar het is gelukt! met 1 uurtje slaap ben ik naar het vliegveld gegaan, door de douane en ben Knock out gegaan tijdens de 4 uur durende vlucht naar Bangkok. daarna moest ik 7 uur daar wachten op mijn volgende vliegtuig, niet echt ideaal. Ik was kapot toen ik aan kwam in Chiang Rai. Even snel naar de nachtmarkt gegaan om een hapje te eten en toen mijn bed in gedoken. De volgende dag was ik nog steeds moe dus na mijn ontbijt gewoon weer verstopt in bed, maar uiteindelijk er wel uitgekomen. Dit uit bed komen was best de moeite waard, want mijn eerste stop in de stad was het kattencafe. Hier lopen heel wat harige beestjes rond, sommige zijn super fluffy en er is een eentje die een luipaard print heeft. Je kan dus tijdens het drinken van je koffie met zo’n beestje spelen, of ze gewoon observeren. ze vertonen heel leuk gedrag. Het kattencafe zit op de hoek van de klokkentoren, deze ziet er overdag al heel mooi uit (heel veel goud), maar ik had de toren de vorige dag al gezien in het donker en dan is hij nog mooier met licht erop. Na dit kattenavontuur doorgegaan naar wat tempels (het stikt er hier van) en daara zou ik de gratis tram nemen die door de stad rijdt (geen echte tram hoor) en je naar allerlei tempels meeneemt. Maar helaas, de middag tram reed die dag niet, heb ik weer hoor. Dus ben toen maar doorgegaan naar het hilltribe museum, een museum over de volken die leven vlakbij de grens en over de geschiedenis van opium en het verbouwen van deze plant in dit gebied. Een lichtelijk verouderd musuem, maar voor iets meer dan 1 euro kan je niet klagen, de informatie is nog steeds heel interessant, de manier waarop het wordt weergegeven is net iets minder spannend (de infobladen vallen van ellende bijna van de muur af). Een niet al te drukke middag gehad en ‘s avonds weer op de markt gegeten en een beetje rondelopen. ontzettend leuk is die markt, hij staat er elke avond en er wordt van alles verkocht, kleding, schoenen, tassen en andere onzin. ook is er een heel groot plein met allemaal tafels waar mensen aan zitten te eten, daarom heen zijn namelijk allemaal verschillende eetkraampjes, zoveel dat het moeilijk is om een keuze te maken.

Ik zou vandaag proberen om weer met die gratis tram te gaan, maar toen ontmoette ik 3 amerikaanse meiden die op de scooter naar de witte tempel en de golden triangle zouden gaan. De golden triangle is het gebied waar de 3 landen (laos, thailand & Myanmar) samen komen. dit gebied staat bekend om zijn opium productie. Eerst zijn we naar de witte tempel gereden. we hadden het totaal niet getimed, de tempel sloot van 12-1 dus moesten we een uur wachten. echt zo’n mooie tempel, maar het voelt niet echt als een tempel aan, het is vrij artistiek. het is zo wit, en glinstert met al die kleine spiegeltjes erop. er is een gedeelte waar je met een brug over een soort van vijver van grijpende handen gaat, die moeten verlangen  hebzucht voorstellen. de weg naar geluk is over die brug. er staan nog een aantal beelden na de brug die brug bewaken, zij zijn de dood en degene die bepaald over het lot van de dood. en daarna heb je de echte tempel, die zeer onconventioneel is aan de binnenkant. Er is nog een zeer kitcherig gebouw, deze is geheel van goud, en daar zijn de toiletten, zelfs de tegels in de toilethokjes zijn glinsterent. We hadden wat vertraging opgelopen door dat ene uur pauze dus we hebben de waterval overgeslagen en ze we zijn naar the black house gereden. Geen idee wat het precies moet inhouden maar het bestaat verschillende houten gebouwen, sommige alleen met schelpen, stoelen en beelden erin. anderen zijn ingericht als slaapkamer en badkamer of als woonkamer met een heel groot krokodillenhuid op de eettafel. allemaal erg gek. Het maakte er niet beter op dat er ben 2 enorme slangen in een kleine kooi zaten, een schildpad in een klein badje en een uil in een kleine kooi. wegwezen hier! Vervolgens doorgereden naar nog een tempel in de stad zelf en naar het monument van een van de koningen.

We hadden de scooters tot 10.30, en anders moesten we per uur best wel veel bijbetalen, dus we vertrokken om 6 uur ‘s morgens naar de Golden Triangle. Dit gebied is een van de gebieden in Azie waar de meeste opium wordt geproduceerd. dit is ook het gebied waar Myanmar, thailand en Laos samen komen en alleen worden gescheiden door 2 rivieren. best wel cool toch? een soort drielandenpunt maar dan net iets anders. We zijn daar heen gereden op onze scootertjes en blijkbaar is het best wel frisjes om 6 uur ‘s morgens, zeker als je alleen maar een korte broek en een topje aan hebt. Ik had het best naar me zin met de meiden dus ik ging met ze mee naar Chiang mai, zij zouden hier wat langer blijven en ik zou dee volgende dag meteen vertrekken naar Pai op de scooter. ik had een oproepje geplaatst op een facebookgroep wie er op de scooter naar Pai wilde en Mark, een nederlander, wilde dezelfde route gaan afleggen. Samen rijden is een stukje leuker. 's avonds met de meiden naar de zondagsmarkt gegaan. Word nu wel een beete moe van markten, elke dag in Chiang rai al markt gezien en over het algemeen is het allemaal hetzelfde en is het erg druk, dus lekker schuifel, schuifel, schouder aan schouder.

De volgende dag weer vroeg op, op naar Pai! Ik heb van zoveel mensen gehoord dat Pai geweldig is dus ik moet maar even een kijkje gaan nemen he. Het is in het noorden van Thailand en je kan er vanaf Chiang mai met de scooter heen als je je avontuurlijk voelt of met een busje gaan, als je maag het aan kan. Er zijn namelijk 762 bochten en blijkbaar rijden de thaise chauffeurs best wel snel. dus veel mensen worden misselijk, er is zelfs een bordje langs de weg dat zegt dat je hier kan overgeven. juist ja. Op de scooter heb je daar geeen last van. Het is een ontzettend leuke weg om te doen, zoveel bochten! ik heb niet zo heel veel ervaring met scooter rijden, dus ik deed voorzichtig. De uitzichten waren niet zo mooi als in Vietnam, de bergen zijn wat minder mooi hier en het is rookseizoen. Dit is wanneer de thaise mensen hele gebieden verbranden om vruchtbare grond creeeren. er is dus een heleboel smog wat rondhangt. Daarom kan je de bergen vanaf Chiang mai ook amper zien, zo zonde. Na 4 uur rijden kwamen we aan in Pai, het dorpje zelfs is niet zo groot, maar ik heb nog niet veel ervan gezien. We zijn namelijk meteen door gegaan naar ons hostel, dat de naam ‘circus’ heeft. ik ben meteen het zwembad ingesprongen, het was veel te warm en ik had een laag stof over me heen waar ik graag vanaf wilde. Het hostel heet zo omdat er heel veel “circus” mensen komen. Er werken dus mensen hier die van alles kunnen: jongleren, diabolo, hoepelen, over een lijn lopen etc. elke dag van 4-6 geven ze les en je kunt gewoon meedoen, je kan gewoon kiezen waar je zin in hebt en dat doe je dan. Iedereen oefent allemaal dingen door elkaar. super leuk om te zien, en ook super leuk om mee te doen en iets te oefenen. niet dat ik ook ergens goed in ben. 's avonds was er een vuurshow, de werknemeners doen trucjes met poi, stokken en weet ik veel niet wat, en ook gasten kunnen gewoon meedoen. laat ik maar niet mee doen. maar de mensen die meedoen zijn best getalenteerd. Ik heb al vele vuurshows meegemaakt, maar deze is toch leuker. Na de vuurshow was er een groot kampvuur waar iedereen omheen zat. Hierna vond ik het wel welletjes en zocht ik mijn bedje op in mijn bamboohutje. Best koud nog ‘s nachts in zo’n hutje! Overdag is het dan wel weer heet.
De volgende dag lekker geluierd, naar een soort zwembad gegaan. Het is een mens gemaakt meertje, en dan kan je voor 50 cent een band huren en dan kan je hele dag dobberen. ‘s middags bij het hostel gehoepeld. Ik probeer wat nieuwe trucjes, wat vaak resulteert dat mijn hoepel overal heen vliegt en andere mensen raakt of in het zwembad beland. Het was quiz night in het hostel, dus ik deed mee. Ik heb ontdekt dat ik absoluut nutteloos ben als teamlid. maar gelukkig mocht ik wel de shotjes drinken toen we een ronde wonnen.

Er is heel wat te doen in de buurt van Pai, zoals watervallen. Jammer genoeg is het droog seizoen, wat resulteert in volledig opgedroogde watervallen. Ik had een leuk groepje jongens gevonden, 2 NL, 1 duitser en 1 brit, en daar ben ik de volgende dagen mee opgetrokken. We hebben allemaal scooters dus we kunnen overal zelf heen rijden. We zijn naar een waterval gegaan waar nog wel een klein stroompje water was. Je kon over de rotsen glijden en dan in het water belanden. Ik had al moeite om mezelf staande te houden (die rotsen zijn glad) dus ik wilde niet er vanaf glijden en dan weer helemaal omhoog klouteren. Na de waterval zijn we naar de canyon gereden voor de zonsondergang. die zonsondergangen hier gaan zo snel! Je ziet de zon gewoon omlaag gaan achter de bergen.
Er zijn hier in de buurt hot springs, dus daar zijn we heen gegaan. De weg was niet al te best, steil omhoog, en omlaag, scherpe bochten. De hot springs waren niet heel erg spectaculair, maar na Nieuw zeeland ben ik best verwend met mooie hot springs. Toch was het wel fijn om het water in te gaan. na de hot springs naar een hele grote witte boeddah gegaan die op een berg stond. we wilden hier zijn voordat de zon onderging, maar we waren net te laat. volledig bezweet aangekomen en dan geen zonsondergang.

Met een groep van het hostel (nog meer nederlanders, 1 brit en een aussie) zijn we naar de Lod cave gereden op scooters. Weer door de bergen gereden met heel veel haarspeldbochten. Het is zo heet dat je de hitte van het asfalt omhoog voelt. Het zou 2 uurtjes met de scooter zijn, maar ondanks dat we gps hadden zijn we alsnog verkeerd gereden. De grotten waren namelijk allemaal aangegeven met borden, maar toen we op een gegeven moment een u-turn moesten maken stond onze grot daar niet aangegeven. dus wij zijn nog een heel eind rechtdoor gegaan totdat we eindelijk doorhadden dat we ontzettend verkeerd waren gegaan. na 4 uur in totaal rijden hadden we het uiteindelijk gevonden hoor. op gekke bamboo bootjes gingen we de grot in die heel erg hoog was. na nog geen minuutje varen ga je er weer vanaf. We waren met 8 mensen, en per 3 mensen moest je een gids hebben, dus we hadden 3 thaise vrouwtjes als gids die allemaal een olielamp vasthouden, lekker ouderwets he. Ze kunnen weinig engels dus af en toe zeggen ze dan een woord om iets uit te leggen wat je kan zien in de rotsformatie: elephant, pancake en met veel gegiechel “boobie”. Via ontzettend steile trappen gingen we hoger de grot in, waarna we ook weer via diezelfde trappen omlaag moesten. daarna weer op het gammele bamboobootje een ander gedeelte van de grot in. hier vlogen vleermuizen dus er was overal vleermuispoep wat een heerlijke geur verspreidde. Ook hier weer trappen, en omdat deze zo steil zijn moet je je eigenlijk wel vasthouden aan de leuning, maar die zitten vol met poep. even een overweging maken: vieze handen of uitglijden. Al met al vond ik de grotten niet zo geweldig. Ik heb veel mooiere rotsformaties gezien, en veel betere uitleg natuurlijk. dit nam overigens niet weg dat het geen leuke dag was.
de rest van mijn dagen in Pai heb ik chillend doorgebracht en hoepelend bij het Circus. Na Pai ga ik naar Chiang mai, hier ga ik namelijk thais oud en nieuw vieren: Songkran. maar ik daar zal ik jullie volgende keer wel over vertellen.

1. Jannes Kuipers:
    26 april 2016
    Weer een leuk verhaal om te lezen. Veel plezier!
    Groetjes,
    Jannes