NZ: op naar het Zuider eiland, kamperen, een huilende duitser en zeehonden

16 februari 2016 - Franz Josef, Nieuw-Zeeland

Het zuidereiland

De boot naar het zuidereiland duurde bijna 4 uur. We waren net de haven uit of ik was al zeeziek, en dat terwijl er maar kleine golven waren. Gelukkig viel ik al snel in slaap dus had ik er niet zo heel veel last van. Wel nog meegemaakt dat we door de marlbourough sound heen gingen, dat is het fjord waar we door heen gingen, echt prachtig! Ik werd in Picton opgehaald door een Nederlander die ik in Brisbane ontmoet had, ik zou de komende tijd met hem & zijn vriend gaan reizen. Picton is een ontzettend klein plaatsje aan de kust, maar wel heel erg mooi. Hier komen alle ferries aan van het noorder eiland. We zijn ‘s avonds naar een klein baaitje gelopen, met nog een paar anderen van het hostel hebben we daar genoten van de zonsondergang. Een dag later zijn we naar Abel tasman gegaan. Dit is een ontzettend groot nationaal park waar mensen dag trekking doen, of meerdere daagse trekkingen doen en dan met zware bepakking het park in gaan. Wij zijn naar een van de strandjes gewandeld en daar zijn we een tijdje gebleven.
De jongens hebben een auto en 2 tentjes, we gaan dus kamperen! Wel erg basic kamperen, zonder enige keukenspullen. Ik zou bij een van de jongens in het tentje slapen, dus ik had een luchtbed gekocht, maar met mijn luchtbed in de tent is de hele tent vol! Maar ik had een mazzeltje. Ik was met een ouder echtpaar aan het babbelen en die boden me een slaapplek aan in de extra tent die ze haddden, daar heb ik natuurlijk gebruik van gemaakt.

In Franz josef heb je een gletsjer die ik graag wilde bekijken en dit zou ik per helicopter gaan doen. Je kan namelijk niet meer de gletsjer oplopen vanaf beneden want dit is te gevaarlijk door vallende stenen. Ik had al een vlucht geboekt, maar die werd door het slechte weer gecancelled. De jongens zijn verder naar het zuiden gegaan en ik bleef nog een nachtje. Omdat de jongens nogal haast hadden heb ik hele stukken overgeslagen, dus heb ik een lift geregeld terug naar Abel Tasman. Daar kende ik iemand met een auto met kampeerspullen (nog een duitser) en daar ben ik nog een paar dagen in Abel tasman geweest. We hebben nog meer wandelingen gedaan hier (het park is zo groot), grotten, watervallen en natuurlijke bronnen bezocht. En we hadden hier echt prachtig weer. Heel erg leuk in Nieuw Zeeland is, is dat je heel goedkope campings hebt. Je krijgt dan ook niet veel, maar je hebt tenminste wel een plek om te slapen. Voor $6 per nacht kan je al een plekje bemachtigen op zo’n camping. Er is geen receptie op zo’n camping, je moet een formuliertje invullen met je gegevens + geld en dat is een soort brievenbus doen. Het is dus mogelijk om niet te betalen, met het risico dat je een boete krijgt natuurlijk. Het enige wat ze hebben op de camping is toiletten en kranen. Als je geluk hebt dan hebben ze ook koude douches, maar veel meer heb je toch niet nodig. Deze camping zijn veel goedkoper dan de holiday parks waar je zo’n $35 (per persoon) per nacht betaald, een hostel is dan goedkoper.

Na Abel Tasman terug gegaan naar Franz josef, ik had mijn helicopter vlucht verzet naar een dag waar er goed weer voorspeld was. De dag voor mijn vlucht waren we ‘s avonds op zoek naar een camping, een bordje naast de weg zei dat er een camping was, maar wij konden die niet vinden. Dus auto naast de weg gezet (was een rustige weg hoor), Tentje opgezet en gaan slapen. ‘s nachts kwam het met bakken uit de hemel, ik zwom mijn tentje uit en de duitser kon niet slapen vanwege alle muggen (hij moest zelfs huilen van de muggenbulten), de auto was ook niet geheel waterproof, dat krijg je ervan als je de auto probeert te fixen met ductape. We zijn dus in het midden van de nacht gaan rijden naar Franz Josef en daar zijn we mijn oude hostel naar binnen gegaan. Mijn vlucht werd de volgende dag natuurlijk gecancelled, het weer was nog slechter dan daarvoor. We hebben de bergen toen maar achter ons gelaten en zijn richting het zuiden gegaan, naar Wanaka. In Franz josef hebben we nog 2 duitse meisjes opgepikt die stonden te liften. Ze stonden daar al 2 uur te wachten en ze moesten helemaal naar Queenstown (zo’n 7 uur). We konden hen eigenlijk niet meenemen want de auto is omgebouwd en er zit een matras achterin ipv stoelen, dus de meiden moesten liggen.

Wanaka is echt prachtig! Het is omringd door bergen, en er zijn 2 meren in de buurt. Het is hier zo mooi. We hebben weer een goedkope camping gevonden aan een rivier en dit keer regende het niet. We hebben het wat rustiger aangepakt de volgende dagen. We moesten nog wat dingen boeken voor de komende paar dagen in Milford sound. Daarna mount Iron beklommen waar je een 360 graden view hebt over Wanaka en de 2 meren.

Via Te Anau naar Milford sound gereden. “Sound” klinkt voor jullie misschien een beetje gek, hier bedoelen ze de fjorden mee. Fjordland is een gebied met, je raad het al, ontzettend veel fjorden. Er gaat een slingerende weg naar Milford sound toe. Onderweg heb je zulke mooie uitzichten over de bergen, op sommige plekken ligt permanent sneeuw, maar het is nu zomer dus er is weinig sneeuw. Nog een aantal watervallen zo hier en daar. eenmaal aangekomen op bestemming een boot genomen de Milford sound op. Het duurt ongeveer een uur om de zee op te komen en dan ga je weer terug. Je vaart dus tussen de rotsen in. Soms zijn er dolfijnen te zien, maar vandaag niet. Wel hebben we zeehondenkolonieen gezien, lekker luierend op de rotsen en zwemmend op zoek naar vis, we hebben zelfs gezien dat een zeehond een vis had gevangen en die daarmee aan het gooien was. Dit wordt niet vaak gezien omdat zeehonden normaal ‘s nachts op zoek naar eten gaan. Als je er zo doorheen vaart dan zie je pas hoe groot alles is.

Na Milford sound ben ik weer alleen op stap gegaan, vond het wel weer mooi geweest om met een duitser te reizen. Het was weer tijd om alleen beslissingen te maken en lekker doen waar ik zelf zin in heb.

1. Peter Bijnsdorp:
    16 februari 2016
    Nou weer heel wat beleefd en nu al weer terug on OZ en over een paar dagen weer naar Azië en daar ontmoet je Charlotte weer dan nog een paar maanden verder zwerven en hupsakee weer naar het koude kikkerlandje. Veel Plezier...!!
  2. Aryasb:
    27 februari 2016
    Hi Angela sorry if i had to write here because i didn't have anything from you to contact and i was just hoping and wondering if you would like to be in touch with me through my email.
    ([email protected])
  3. Aryasb:
    28 februari 2016
    Hi
  4. Aryasb:
    28 februari 2016
    I miss texting you and talking to you, i won't see you anymore as you don't want it but don't cut off everything at least let me emial you or even if i hve your address in Amesterdam i will send you letters, you left a part of you with me in my heart for ever .
  5. Mirecki:
    29 februari 2016
    Hey creepo aka aryasb leave the lady alone. No means No
    Are you dumb?
  6. Paul:
    29 februari 2016
    Aryasb, you sound like a creep.
  7. Aryasb:
    1 maart 2016
    I still love you, i still think of you everyday, when i wake up and every night when i go to bed you are still the best part of my memory and own a big part of my heart, i felt the real love through you how could i forget you, i've got back to the normal Aryasb again i've met a couple of girl and started having fun again which really helped but i still feel you next to me wherever i go. If you feel good some days remember that it's me praying for you and asking God to give you that cute smile more often.
    Love you.
    Aryasb.