NZ: Paragliden, liften, steampunk, aardbevingen, wijnproeverij

1 maart 2016 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Op naar Queenstown (QT) in m’n eentje! QT is dé plek om uit te gaan en adrenaline activiteiten te doen. Het is niet zo’n hele grote stad, ongeveer 13.000 mensen, en het ligt aan een meer met bergen op de achtergrond. Je raadt het al, weer een prachtig plekje in Nieuw zeeland. Mijn tripje hiernaar toe stond voornamelijk in het teken van uitgaan. Na 2 weken kamperen was het heerlijk om weer in een hostel te slapen en met veel mensen om me heen te leven. Ik miste het sociale van hostels heel erg op de campings, mensen zijn daar veel meer op henzelf. QT staat ook bekend om zijn beroemde burger: de fergeburger. Ik heb zo;n burger gegeten, maar ik kan het me niet herinneren, ik gok dat de hoeveelheid alcohol daarmee te maken had. Omdat mijn helicopter vlucht weer was gecancelled ben ik maar gaan paragliden. Je gaat dan van een berg af met een parachute (en instructeur) en dan probeer je zo lang mogelijk in de lucht te blijven. Je zweeft als het ware door de lucht heen. totaal niet eng om eerlijk te zijn. je loopt gewoon van de berg af en de parachute zit dan al in de lucht, je hoeft alleen maar te gaan zitten. Ja zitten, er zit een soort van kuipje aan de instructeur en parachute vast. paar stapjes lopen, nog iets verder en dan pikte de wind ons al op en konden we zweven. We hadden een warme luchtstroom gevonden waar we in cirkels hoger en hoger gingen. We waren niet de enige, 5 andere paragliders deden precies hetzelfde. en het leuke was dat je op de grond onze schaduwen in een kleine cirkel kon zien. uiteindelijk waren we een heel stuk hoger dan we begonnen en mocht ik zelf gaan sturen. het zag eruit alsof ik dronken ben, recht vliegen is toch best moeilijk. we zijn nog een stukje hoger gegaan en toen challengede ik mijn instructeur om me misselijk te maken met bochtjes maken. ie bochten gaan zo scherp en zo snel! je gaat van een verticale positie naar een horizontale positie, en dan die g krachten, geweldig! De instructeur had zijn best dus gedaan om mij misselijk te maken, maar niet geslaagd. Op mijn laaste dag in QT ben ik toch nog met de gondola de berg opgegaan. je kan het natuurlijk lopen, maar het was zondag en het was heet, 2 zeer goede redenen om niet te wandelen. Boven heb je het uitzicht over de stad, het meer en de bergen. Ook heel cool is dat je je mountainbike mee kan nemen met de gondola, niet dat ik dat ga doen natuurlijk. maar heeel veel andere mensen doen dit wel en die t dan met de fiets naar beneden de berg af. Ik ben niet zo handig op een fiets en wil niets breken dus ik ben gewoon met de gondola naar beneden gegaan. Vervolgens naar de Icebar gegaan. je moet alles toch een keer gedaan hebben. Alles in deze bar is gemaakt van ijs (verrassend met zo’n naam he), de glazen, tafels, stoelen, de bar etc. daar een drankje gehaald en na het drankje kan je je glas kapot gooien. Ijsklontjes hoeven er in deze bar niet gebruikt te worden, je drankje wordt vanzelf gekoeld. na een drankje te hebben genuttigd was het wel weer mooi geweest. Zo’n icebar is niet echt een bar waar je gezellig even gaat zitten. je krijgt trouwens wel een winterjas aan, anders is het best fris.

Vanaf QT ging ik liften naar Dunedin, zo’n 3,5 uur verderop. Bord gemaakt en in de stad wachten tot ik werd opgepikt. ik stond op een niet zo’n hele handige plek, maar de goede liftplek was al ingepikt door een ander meisje. na 20 minuutjes werd ik opgepikt door een brit. die kon me alleen maar net buiten de stad afzetten, maar ik was allang blij dat ik de stad uit kon, ik begon me namelijk ontzettend te vervelen naast de weg. op mijn volgende plek hoefde ik helemaal niet lang te wachten en werd ik opgepikt door Hayden, een Kiwi die in Dunedin woont. Mazzeltje dus want hij kon me in Dunedin afzetten. Ontzettende aardige gozer! ik zou gaan couchsurfen in dunedin maar last minute zei mijn host af. Hayden boodt toen aan dat ik wel bij hem kon slapen, hij had toch een extra slaapkamer. De volgende dag nam Hayden me mee naar Damion, een vriend van gingen we die dag op stap in Dunedin. We hebben signal hill bezocht, een plek waar je uit kijkt over de stad. bovenop die heuvel hebben ze een aantal buddha’s staan, dus daar moesten we natuurlijk op klimmen. gruwelijk heet die beelden, dus was niet zo’n pretje, maar toch gedaan. Geluncht op de esplanade, het “strand” bezocht, er is niet echt een strand meer doordat het water steeds hoger wordt. soms wordt de esplanade zelfs afgesloten omdat er water over de kade komt. De jongens lieten de universiteit zien en de hele campus, de stad staat namelijk bekend om een studentenstad te zijn. Ook lieten ze me werelds steilste straat zien (Baldwin st), we hoefden gelukkig niet naar boven te lopen want dat zou me toch een klim zijn! Maar zelfs met de auto is het aardig steil. er staan gewoon huizen aan de straat waardoor je goed kan zien hoe steil de straat is. 's nachts sterren gekeken op een berg buiten de stad. Het was zo’n heldere nacht dat je de milkyway kon zien, echt geweldig. De volgende dag naar Tunnelbeach gegaan. na een wandeling naar beneden kom je uit bij rotsen waarbij je het strand kan zien in een baaitje. Wil je naar het strand toe, dan moet je door een tunnel door de rotsen. Veel te fris om te zwemmen, maar wel leuk om met de hond van Hayden lekker te ravotten. Damion was zo aardig om ons uit te nodigen voor een BBQ bij hem thuis die avond. De volgende dag zou ik gaan liften naar Oamaru, maar Hayden wilde me wel even afzetten daar, het was maar 1,5 uur rijden. Onderweg nog gestopt bij de Moeraki Boulders. Dit zijn grote rotsen op het strand, klinkt niet zo bijzonder en dat is het ook niet. maar toch leuk om even gezien te hebben. En op het strand kwam ik nog wat oude bekenden tegen die ik ontmoet had op Fraser island (australie), wat een toeval!

Oamaru staat bekend als een artistiek dorpje en om de penguins. ‘s avonds komen de beestjes uit het water het land op. ik heb ze ook al gezien in Australie. na meer dan een uur gewacht te hebben kwamen de beestjes een voor een het water uit. er waren er overigens niet heel veel, heb er denk ik maar 8 gezien. Dit was namelijk ook niet De plek waar ze allemaal aan land komen, voor die plek moet je 30 dollar betalen, net iets teveel voor birdspotting vind ik. De volgende dag door het stadje heen gelopen, en naar steam punk geweest. Ik weet niet zo goed hoe ik mmoet uitleggen wat steam punk is, het is een soort van artisieke/industriele stroming. ik had mazzel, ik mocht gratis naar binnen want die knaap achter de balie vond het toch maar bijzonder dat ik helemaal uit Amsterdam kom. hij leidde me ook nog even rond en ik moest the Portal in. ik moest mijn ogen dicht doen en hij pakte me handen om me te begeleiden. toen ik mijn ogen open deed stond ik in een kleine ruimte met spiegels overal, onder, boven en aan de muren. Ook hingen er overal lampjes aan koorden. door die spiegels zijn er dus oneindig veel lampjes. Daarna deed hij de deur dicht en de muziek aan en dan veranderen de lampjes van kleur om de muziek. heel erg cool dus. Verder nog rond gelopen daar, sommige dingen leken wel alsof ze van de film Mad max waren. Oamaru heeft 2 kaasmakerijen dus die moest ik natuurlijk ook even bezoeken om kaas te proeven. Dit land heeft namelijk niet zo’n geweldige kaas in de supermarkt dus het was een verademing om te ontdekken dat er wel lekkere kaas te vinden is.

Na Oamaru naar Chrischurch gegaan. dit was niet volgens plan, ik wilde naar Lake tekapo gaan, maar alles was volgeboekt vanwege Waitangi weekend en chinees nieuw jaar. In chrischurch bleef ik bij vrienden van Paul slapen. handig! maar die vrienden gingen weg voor het weekend, maar de huisgenoot bleef wel. Dit is een Ierse gozer, dus je raadt het al, wij gingen drinken. ‘s avonds op stap gegaan waarbij ik ontdekte dat Christchurch net zoals in de rest van het land geen geweldig uitgaansleven heeft. Ook heb ik de Ier nog uit een taxi zien overgeven tot 2 x toe, toch best een prestatie. Wel een super leuke avond gehad hoor. Ook een Christchurch was ik uitgenodigd voor een BBQ, dit keer ging ik bij 2 meiden eten. Christchuch heeft in 2010 en 2011 hele heftige aardbevingen gehad dus ik had daar en heleboel vragen over. Een van de meiden heeft van de stress al haar haar verloren. Heel veel mensen in Christchuch hebben daar na de aardbeving last van gehad. De meiden namen me de volgende dag mee de stad in. Ik had nog niets gezien van de stad dus dat was wel leuk. De aardbevingen hebben heel veel verwoest. De hele stad is nog in opbouw, hele stukken zijn afgesloten om opgebouwd/herbouwd te worden. Het is nog niet echt een gezellige stad, maar ik denk dat dit echt een hele leuke plek wordt over 5 jaar. Als je door de stad loopt dan zie je pas hoeveel impact de aardbevingen hebben gehad. De meiden vertelden me dat het net een oorlogsgebied was, het leger was er, tanks reden rond, er was overal stof, lawaai, mensen die op bebloed over straat liepen. Heel heftig allemaal. Ze hebben na de beving heel primitief moeten leven, er was geen water, huizen waren niet bewoonbaar meer. Een van de meiden leefde met 12 andere in 1 huis, ze sliepen allemaal in de woonkamer omdat ze te bang waren dat de schoonstenen in de slaapkamers zouden vallen. Je behoeften moest je doen in de tuin en water haalde je uit tanks op straat. Na de ramp is ook de helft van de bevolking de stad uitgegaan, ze hadden niets meer, geen baan en geen huis. in de stad staat ook een monument, 185 witte stoelen, normale stoelen, kinderstoeltjes, een rolstoel. Elke stoel staat voor een dode van de beving. Ik heb nog nooit een aardbeving gevoeld dus het leek me wel wat om zoiets mee te maken. Op dinsdag was dat zo ver hoor, een aardbeving van een 4.2 op schaal van richter. Hij was niet zo heel heftig omdat hij vrij ver van de stad af was. een vriend van mij bevond zich dichterbij het bevingcentrum dus die voelde het een stuk beter. Een paar dagen later was er weer een beving, dit keer een 5,9 om 15 km afstand van de stad (de beving van 2011 was een 6.2), deze was een stuk heftiger en een stuk langer. ik vond het eigenlijk best wel eng. Die dag waren er trouwens een heleboel bevingen, meer dan 30, maar de meeste voel je gelukkig niet. Op woensdagmorgen ben ik naar Auckland gevlogen, en de volgende dag naar Waiheke island gegaan met de boot. Hier ging ik met een andere nederlander die ik in Rotorua had ontmoet een wijnproeverij doen. Naar 2 wijngaarden geweest en natuurlijk wat wijntjes geproefd. uitspugen doen we niet aan, dus om 1 uur ‘s middags waren wij niet zo nuchter meer. Op het einde van onze proeverij zijn we lekker op het strand gebleven en hebben we daar de rest van de middag doorgebracht.

en toen zat mijn tijd in Nieuw zeeland erop. 8,5 week, boot, bus, auto, liftend, van alles en nog wat. Veel regen, maar ook veel zon! zoveel mooie landschappen gezien, en zoveel nieuwe dingen gedaan. De mensen zijn zo aardig hier. Ik denk dat ik dit land mooier vind dan Australie, alles is hier extremer, alleen het weer kan zo slecht zijn, dat is wel een minpunt. Ik moet er niet eens aan denken om hier in de winter te komen, veel te koud. Ik heb een heleboel gezien, maar er zijn nog steeds dingen die ik graag had willen zien maar gewoon niet aan toe kwam. Ik moet maar een keertje terug komen ooit. Nu terug naar Australie voor 6 dagen en dan begint de gekte van Azie. 5 landen in 3 weken tijd!

1. Joke Bijnsdorp:
    2 maart 2016
    Hallo Angela, wat zijn de foto's leuk en wat zie je er goed uit. Volgens mij heb je je haar donkerder gemaakt. Staat je goed. En wat een indrukken maak je allemaal weer mee.genoeg stof van schrijven zoals wij allemaal kunnen lezen. Fijn dat het allemaal goed met je gaat. Tot het volgende spannende reisverhaal. We kijken er naar uit. Liefs van ons Joke
  2. Angela:
    4 maart 2016
    Hoi Joke!
    Ja heb inderdaad mijn haar donkerder gemaakt, had t blue black geverfd, maar de blauwe gloed was er al snel vanaf en nu heb ik dus saai zwart haar. gaat eeuwen duren om dat uit te groeien aangezien het permanent is. ik laat het wel fixen in NL.
    de volgende blog is al geschreven, maar moet die nog uit typen en weinig zin in want Charlotte komt zo aan dus moet mijn tijd wijs besteden.
    Liefs
  3. Aryasb:
    10 maart 2016
    Hi Angela i'm sorry again if i have to write here as i don't have any other way to talk to you, it's been a long time i haven't talked to you and i'm still feeling lost, i still spend my days by thinking of you.. waking up by your memories and going to bed by imagining you next to me, it's nice but painful, no one understands me the way you do, how much longer do you want to punish me, at least talk to me let me calm down a bit, it's been hard enough seeing you ignoring me, i still hate myself for what i did for pushing you away for loving you too much, i've been blaming myself everyday, but i want you to talk to me you can swear at me but talk to me, let me listen to your voice again let me see your photos, why does it have to be like that we used to like each other, sometimes i think you were just fake and pretending that you liked me, but when i remember your eyes i forget about everything, how do you want me to prove myself.. ask me whatever and i'll do it except forgetting you because i tried many times and with many ways but didn't work.. i want to forget you but i can't it's just like you left a aprt of you in me, Angela i'll be waiting for you for how long it takes, This is my email address: [email protected]
  4. Aryasb:
    10 maart 2016
    And this is my number 0456448482
  5. Aryasb:
    14 maart 2016
    Hi Angela this is Aryasb again.. i dreamed of you lastnight you were back and we were together again i didn't want to wake up and when i woke up i was trying to get back to sleep to see the rest but didn't work haha you were happy and me too... hope you are hapoy wherever you are, I pray and sacrifice things for your happiness and your health xo.
    Lots of love.
    Aryasb.
  6. Johnny b:
    14 maart 2016
    Aryasb.. please get a life man.. isn't it obvious that she doesn't wants to speak to you!! Considering the fact that she is not responding to your message.. I read the messages you send and its very creepy... sounds like a stalker!!
  7. Aryasb:
    15 maart 2016
    Angela knows i will never hurt her as i'm hurt myself and i never intended to cause any trouble in her beautiful peaceful life, it wasn't nice to get people to threaten me from NZ, you know that i am not afraid of anything when it's about you but it's alright i understand you are good and everyone wants to do you a favor on their own way. I'll stop all this, you deserve peace. Goodbye Angela.