NZ: Wonen in een auto, wrakduik, caving, luchtalarm, warmwaterbronnen & boobytraps

15 januari 2016 - Te Awamutu, Nieuw-Zeeland

Nieuw-Zeeland

Jemig wat is het koud hier! Ik kwam aan om half 1 ‘s morgens in Auckland en ik had verwacht dat het toch wel een stukje warmer was. Ik had 2 nachtjes geboekt in Auckland want ik verwachtte dat ik er snel weer vandoor ging. Ik heb eigenlijk maar weinig gezien van Auckland. Ik was met 2 Nederlanders naar One tree hill gegaan met de bus en terug gelopen. Midden in de stad is er een soort groot park, met allemaal schapen, en een heuvel waar je een prachtig 360° uitzicht hebt. Het weer hier is niet echt super, het voelt eigenlijk net zoals Nederland, bewolkt met de hele dag door korte buitjes.
Na 2 nachtjes in Auckland ben ik met een Duitser op reis gegaan. Ik had hem via Facebook ontmoet en hij zei dat hij een “van” had en dat we daar in konden reizen & slapen. In werkelijkheid was t geen van, maar gewoon een 7-seater waarvan de zitplaatsen er allemaal nog inzaten. We zijn ‘s avonds naar Paihia gereden en daar hebben we het luchtbed opgeblazen met de uitlaat (klinkt heel veilig inderdaad) en hebben we in de auto geslapen. De volgende dag rondgereden in omgeving van Paihia en Kerikeri. Paihia is een klein toeristisch plaatsje aan de kust. Er valt vrij weinig te beleven in het dorpje zelf. We hebben een aantal watervallen bezocht. Een van de watervallen was een aan klein meertje en we zijn via de rotsen achter de waterval zelf gekomen. was een hele klauterpartij en soms heel glad over de rotsen. Achter de waterval waren een boel planten en het was vrij modderig.
De volgende dag ben ik met een boottour naar een van de eilanden gegaan in de Bay of Islands. Het is hier echt prachtig de natuur, overal groene bergen. Ik ben een van de eilanden opgegaan en daar ben ik gaan wandelen, natuurlijk met af en toe een buitje. Wel een aardige klim soms, dat ben ik niet zo gewend. Het is zo mooi hier, ik bleef foto’s maken.
Omdat het nogal frisjes is (9 graden)  hadden we niet zo veel zin om op het strand te douchen en met ons kleine kooktoestelletje op straat te koken. Dus ik ben gewoon een hostel binnen gelopen en daar gaan koken. Daar Had ik een nederlandse vrouw ontmoet en zij bood ons haar douche in haar kamer aan. En daarna zijn we ook gewoon blijven slapen, dat kon gewoon want er waren een paar bedden leeg. Wel moesten we er ‘s morgens vroeg uit voordat het personeel kwam.
Ik hoorde dat het duiken hier erg goed is dus dat wilde ik ook nog gaan doen. Aangezien ik net uit de subtropen kom is alles koud voor mij, ook het water. In Australie was het water 25 graden, hier maar 17. Dat klinkt misschien niet zo heel koud, maar als je er 45 minuten in zwemt dan is dat toch best fris. Ik had een semi dry suit aan én een wetsuit erover heen. Je krijgt ook een soort sokken aan en een muts op. Met een semi dry suit wordt je overigens wel nat. Het pak laat water door, maar houdt het vast, dus je lichaam warmt het op en dan moet je een soort van warm houden. De eerste duik was een Scheepswrak duik, ik had nog helemaal geen wrak duik gedaan, dus dat was best spannend. En het wrak lag vrij diep (30meter), dus het was meteen ook nog eens een deepdive. Het was echt heel cool en best een beetje spannend om het schip in te gaan. We konden via de laaddruimte erin en dan weer aan de zijkant eruit, en we zijn ook nog de controlekamer in gegaan. was nog lastig manouvreren met me flessen op me rug door kleine deurtjes. De tweede duik was een gewone duik, er is hier geen koraal want het is te koud voor koraal, dus het is een totaal ander soort duik dan ik gewend ben. Op de weg terug naar de haven zagen we nog een grote groep orka’s.

In Hahei hebben we een Kayaktour gedaan in een marine reservaat. Omdat het een reservaat is mag er niet gevist worden en wordt ervoor gezorgd dat het water schoon blijft. Het water is hier dan ook ontzettend helder. In een van de baaitjes zijn we het strand opgegaan voor wat foto’s. Je kan via het ene strandje naar het andere via een tunnel in de rots. Die tunnel is gekomen doordat de zee er jarenlang tegen aangekomen is. In Hahei was ik aan de praat geraakt met een Kiwi en die vertelde ons dat wij wel mochten douchen bij zijn broer die een restaurant heeft in het dorpje. Toen we daar aankwamen was die broer nogal gestresst want het restaurant was volledig volgeboekt die avond en hij kwam een serveerster tekort, dus toen heb ik hulp aangeboden en een uur later was ik aan het werk daar. Als ruil voor mijn werk kregen we een overnachting daar, kkonden we douchen, maakte hij een maaltijd voor ons, kreeg ik wijn, en konden we de was doen.
Na Hahei zijn we naar Mount Mauganui beland en in Tauranga. Natuurlijk hebben we de berg beklommen, deze was overigens niet heel hoog hoor. binnen een 40 minuten ben je op de top. We zouden hier eigenlijk maar 1 nachtje blijven, maar de Duitser kwam wat andere duitsers tegen en we besloten te blijven voor kerst avond en weg te gaan op 1e kerstdag. De duitsers wilden graag een kerstdiner, dus we moesten met z’n allen (5 duitse gozers & ik) naar de supermarkt. Vraag me niet waarom ik daar bij moest zijn. Het duurde hen een uur voordat ze hadden besloten om steak & aardappels te gaan eten en het duurde maar liefst 3 uur om dit te bereiden. Ik heb er uiteindelijk maar vanaf gezien, koude, te doorbakken steak om half 12 ‘s avonds trok me niet echt.

In waitomo hebeen we Black water rafting gedaan. We moesten wetsuits aan, een soort van korte regenlaarsjes en een helm op. We gingen abseilend de grot in en als je je licht vervolgens uit deed kon je glowworms zien. Vervolgens een zipline en daarna kregen we wat warms te drinken, want het water is maar 11 graden en als je continu moet wachten op de groep en stil staat dan krijg je het vanzelf koud. Op dat moment waren we nog droog, maar na het warme drankje moesten we het ijskoude water in. We moesten in een luchtband springen, dus je wordt echt overal nat, geen ontkomen aan. daarna dobberend naar het einde van de grot, waar heel veel glowworms zijn en daarna weer terug dobberen. Vervolgens klauteren over rotsen, en via een waterval naar buiten. Een van de gidsen was een Nederlandse Kiwi, en ik had contact gegevens met hem uitgewisseld zodat we nog een keer op avontuur konden gaan in de grotten.
Vervolgens ben ik naar Te Awamutu gegaan (T-A), dit is een klein dorpje waar niks te beleven is, maar ik ken daar iemand die ik ontmonet had in Vietnam en hij had me uitgenodigd daar. Ik zou maar 1 nachtje blijven, uiteindelijk ben ik er 1,5 week gebleven. Hier heb ik de Duitser gedag gezegd, ik zou veel langer met hem reizen, maar ik kon het gewoon niet aan om nog 1 minuut langer met hem in een auto te zitten. het was een wonder dat ik het nog zo lang heb uitgehouden.
Ik zei dat ik 1,5 week in T-A was gebleven, maar dat is niet geheel waar. Vanuit T-A heb ik met de huisgenoot (Paul) van die vriend tripjes gemaakt. De eerste dag dat ik in T-A was zijn we wezen wakeboarden, ik had dat nog nooit gedaan en gezien mijn super goede aanleg voor sport had ik niet verwacht dat ik uberhaupt op mijn benen kon staan. Maar bij de eerste poging kon ik direct al staan en na een aantal pogingen probeerde ik over het spoor van de boot te gaan en richting te veranderen, wat soms goed mis ging waardoor je keihard op het water land. Ondanks de harde valpartijen doorgegaan tot mijn armen pijn deden.
We zijn een dagje naar Raglan gegaan, dit is een klein dorpje waar iedereen super relaxed is en aan surfen doet. We zouden maar een dagje blijven, maar we vonden het zo chill hier dat we een hostel vonden en de nacht bleven. Super chill hostel ook, het was gewoon een huis waar de beneden verdieping een paar kamers had, voelt dus heel huiselijk aan. De eigenares woont boven en je kan haar gewoon roepen als je haar nodig hebt. Wij hebben de hele nacht Yatzee gespeeld totdat er plots om half 1 ‘s nachts een alarm afging op straat. De jongen met wie ik was dacht dat het een tsunami alarm was en een israelische jongen dacht dat we gebombareerd werden. Uiteindelijk was het gewoon een alarm dat soms af gaat, net zoals wij een alarm hebben eens in de maand.
We zijn een nachtje naar Whangarei gegaan, we zouden naar Taupo gaan, dat is meer naar het zuiden, maar uiteindelijk zijn we door naargegaan de oom & tante van Paul. Hier een rustig avondje gehad, port gedronken en de mannen gingen de volgende dag vroeg vissen. Aangezien ik niet zo’n visser ben en veel liever uitslaap ben ik niet mee gegaan. Wel natuurlijk wel van de versgevangen vis genoten. Oudjaarsdag vooral in de auto doorgebracht, aangezien we toen wel naar Taupo gingen, nog een korte stop bemaakt bij een Nederlandse winkel waar ik compleet enthousiast van werd. In Taupo bij een vriend van Paul blijven slapen 2 nachten. Oud en nieuw daar doorgebracht & uitgegaan in een club. Onze laatste dag in Taupo was nogal regenachtig dus het meer bij Taupo was niet heel goed te zien. Wel zijn we naar een beekje geweest die verwarmd wordt door de warmwaterbronnen, dus het water is net zo warm als een bad, echt heel gek. hoe verder je van de bron afgaat, hoe kouder het wordt. dus als het te heet wordt neem je gewoon een koude duik.
Onze laatste dag samen hadden we eigenlijk niks gepland, maar toen zijn we uiteindelijk heel impulsief naar Mount Mauganui gegaan. Paul had daar namelijk vrienden die een huisje hadden gehuurd en ze waren in een pub een soort van worstel wedstrijd aan het kijken. Dit ging natuurlijk gepaard met zeer veel alcohol. Het feestje werd thuis doorgezet, waar het huisje bijna werd afgebouwd. 10 jongens en maar meiden, gekkenhuis dus. De jongens vond het leuk om boobytraps te maken, dus je moest uitkijken waar je liep, voor je het weet gleed je uit over afwasmiddel op de grond.

ik ben een beetje traag met het uploaden van mijn verhalen, het internet is niet heel erg super hier.

tot snel weer!