Landjehoppen: NZ, OZ, Thailand, Singapore, Maleisie (Malacca & Kuala Lumpur)

16 maart 2016 - Kuala Lumpur, Maleisië

Van NZ naar Sydney gegaan, vanaf hier heb ik namelijk mijn vlucht aar Bangkok en ik moet nog het een en ander regelen. Ik mocht een weekje bij Mary blijven, haar heb ik eerder ontmoet op verschillende feestjes in australie en ze gaat ook naar Nederland om te feesten in juni. Ik ben natuurlijk ook een daar dagen terug gegaan naar Newastle om daar wat vrienden te zien Het voelde net alsof ik daar een week niet geweest was in plaats van 8 maanden. terug in sydney met nog wat mensen afgesproken, drankjes gegaan en wat feestjes afgegaan. OOp mijn allerlaatste dag in sydney ben ik de tourist gaan spelen: naar Opera house gegaan en de harbour bridge en foto’s gemaakt daarvan. Na 15 maanden in Australie leek het me wel tijd om dit te doen.

Na een kort weekje in Australie was het tijd om het vliegtuig te pakken naar Azie. Dit met gemengde gevoelens. Ik voel me hier thuis aan deze kant van de wereld en ik laat hier vrienden achter die ik wellicht nooit meer ga zien.

Na 23,5 uur reizen kwam ik dan eindelijk aan in mijn hostel. Heerlijk om weer terug te zijn in deze gekte. Overal is het druk met mensen die overstraat lopen, tuktuks, bussen, auto’s en scooters, overal eetrkaapmjes waar de heerlijkste geuren vandaan komen en de gekste gerecht worden verkocht, eweldig! ik heb maar 2 dagen in Bangkok, ik heb namelijk per ongeluk mijn vlucht naar Singpore een dag te vroeg geboekt. Mijn eerste dag naar de grote winekcentra gegaan. Natuurlijk onderhandeld over mijn aankopen. 's avonds vroeg naar bed want ik ging een fietstour doen de volgende morgen Om 7 uur. De fietstour wordt georganiseerd door een bedrijf dat is opgericht door een Nederlander, vandaar de naam ook Co van Kessel. Dit was het eerste bedrijf in bangkok dat fietstours doet en zit er al jaren. 90% van de klanten is ook nederlands.  onze thaise gids sprak ook een aardig woordje Nederlands: afstapje, kijken kijken, ik heb altijd honger, lekker. en er werden weer heel wat grapjes in gegooid. we startten onze tour in Chinatown. doordat het vroeg was, was het gelukkig niet zo druk en wat minder heet. We gingen van de drukke 3 baanswegen naar kleine achteraf weggetjes, tussen huizen door en over maktjes heen. Soms was het zo smal dat je er net door kon met je fiets. gelukkig zijn wij nederlanders ervaren fietsers, anders had je toch wel moeite gehad. het was die dag een of andere buddha dag voor het chineze buddhisme, dus er waren heel wat mensen in de tempels die kaarsjes aanstaken en eten offerden. Na het drukke en chaotische van de stad gingen we met een longtailboat het water op en zagen we de omgeving steeds groener worden. Vervolgens weer op de fiets en tussen nog meer huisjes door. Het echte leven in Bangkok wordt met deze trip goed laten zien. Door al dat gefiets hadden we natuurlijk honge maar er stond een zeer uitgebreide lunch op ons te wachten. Hierna weer terug fietsen + varen en was de tour afgelopen. Ik ben ddaarna met 2 nederlandse meiden naar Khoa san road gegaan. lekker mensen kijken, wat spulletjes kopen en natuurlijk een massage nemen. Ik heb nog nooit zo hard gelachen tijdens een massage. een van de me vond de massage te hard, maar durfde uit beleefdheid er niets van te zeggen. uiteindelijk  ik er wat van gezegd maar in plaats van zachter ging ze nog er doen.

van Bangkok naar Singapore gevlogen, met heel wat moeilijkheden op het vliegveld. Mijn bagage moest wel 3 keer door de scanner en ze konden mijn vliegticket niet vinden, en dit was allemaal nog voor 6 uur ' smorgens.

Wow Singapore wat een stad! ik vloog erover heen en je ziet eerst ontzettend veel boten in de haven liggen, daat is ook niet zo gek als je bedenkt dat Singapore een van de grootste internationale haven van de wereld is. Met de metro ben ik naar mijn hostel gegaan, echt appeltje eitje, alles is hier zo goed geregeld. Alles is in het Engels (ook andere talen hoor), en alels is weldoordacht en gaat allemaal heel snel, ik was zo door de douane heen, geen  rijen, geen gedoe, echt een wereld van verschil met andere aziatische landen. In mijn hostel had ik een Brit ontmoet, James. Die was ook net aangekomen dus we zijn samen op pad gegaan. We zouden alleen even wat eten halen, maar uiteindelijk kwamen we pas ‘s avonds laat thuis. We hebben de metro gepakt naar het centrum en daar zijn we gaan rondlopen. ontzettend hoge gebouwen, alles super modern en strak natuurlijk. We gingen van het ene gebouw naar het andere gebouw, ik vond het wel een beetje een doolhof omdat het zo groot is. Er zijn heel waat unieke gebouwen daar  het water, je moet maar even de foto’s bekijken zodra ik ze heb geupload. We zijn naar een zeer touristische attractie geweest: de serlion, dat is een leeuw water spuwt. niet echt bijzonder, maar alle touristen vinden van wel. we zijn over een hele coole brug gelopen naar de andere kant van het water. de brug is in de vorm van een dubbele spiraal, ik vond dat wel heel bijzonder. Hier zijn we gebleven tot de zon onderging met een prachtige zonsondergang. vanaf deze plek heb je een goed uitzicht op de CBD van Singapore. Vervolgens naar gardens by the bay gelopen. Dit zijn allemaal verschillende tuinen, deze staan weer op een paar grote, lichtgevende, mensgemaakte bomen heen. op een pleintje staan 3 van deze grote bomen en op het andere plein staan er meer, en eens in het uur is er een licht en muziek show op dat plein. dan verkleuren de bomen en hebben ze broadway liedjes, ontzettend leuk. We zijn vervolgens nog een shoppingmall ingegaan die tot 11 uur ‘s avonds open was. Ze hebben daar een  hele grote trechter waar continu water naar beneden stroomt. ook hebben ze een kanaal waar je op een bootje een tochtje kan maken. Ontzettende dure winkels daar overigens. Na het bezoeken van deze mall zijn we naar huis gegaan. ik wilde ontzettend graag naar mijn bed toe, ik sliep namelijk in een capsule. Dit is nieuw voor me dus vond het heel erg leuk. Een capsule is een soort hokje voor jezelf. je hebt er een lichtje in, stopcontact, een rekje voor je handdoek en een gordijntje om de capsule af te sluiten. veel meer privacy dan een bunkbed. We hadden ontzettend veel plannen voor de volgende dag, maar het hoosde en er was onweer, dus we bleven wat langer in het hostel dan gepland. toen het enigszins droog was zijn we terug naar gardens by the bay gegaan, dit keer om de twee domes te bezoeken. het zijn 2 enorme glazen constructies. in een draait het om de bloemen en planten. ze hebben daar een aantal verschillende tuinen: een mediteraanse, een australische, zuid afrikaanse en een chinese. Het is wel heel mooi, maar ik ben niet zo geinteresseerd in bloemen en planten dus we vervolgenden onze weg naar de “cloude dome”. Hier hebben ze een enorme mensgemaakte berg van zo’n 30 meter met een waterval. Je kan beneden rondlopen en daarna met de lift omhoog. Via een boardwalk loop je vervolgens langzaam naar beneden. Doordat je omlaag loopt zie je verschillende planten omdat ze op verschillende hoogten groeien. ik vond het vooral heel cool dat je aan het einde een soort wolk hebt gevormd door de waterval. nadat ik James de volgende dag op de metro heb gezet naar het vliegveld ben ik zelf naar Sentosa gegaan. Dit is een eilandje vol met attracties. Je kunt dit eiland bereiken via trein, cablecar of via een boardwalk. Aangezien alles hier al duur genoeg is ben ik gaan lopen, wat overigens niet langer is dan 10 minuten. Op het eiland heb je een aquarium, universal sudio’s, museum en nog veel meer. Ik ben naar het strand gelopen en vanaf daar met een hangbrug naar een ander eilandje, dat is het meest zuidelijke punt van het continent azie. Na een paar uur te hebben rondlopen hier vond ik het wel weer mooi geweest en ben ik naar Point Faber gelopen. Dit is in een park vlakbij het eiland. Ik ben overal naar toegelopen, dus ik kwam zwetend aan op dit punt, terwijl de busladingen met aziaten nergens last van hadden. Ik wildde nog naar de nightsafari gaan, maar ik had al zoveel gelopen die dag en weinig zin om 1,5 uur in de metro te zitten (en dan natuurlijk ook 1,5 uur terug), dus die sloeg ik maar over. Ik vind Singapore echt een geweldige stad. Het voelt heel erg veilig en schoon aan. Singapore is een van de landen met de laagste criminaliteit. Ik vond het ook een hele fijne temperatuur hebben, overdag zo’n 33 graden, maar ‘s avonds koelt het een betje af waardoor het heel prettig aanvoelt. het heeft wel een ontzettende hoge luchtvochtigheid als het net heeft geregend, dus het kan heel drukend voelen. Oh en voor een drankje wil je hier niet gaan overigens, een biertje in de supermarkt kost je al 3 euro, we zullen het er maar niet over hebben hoeveel het bij een bar kost.

Van singapore is ht vrij  makkelijk om meet de bus naar maleisie te gaan. het zou maar 3 uurtjes duren om naar melaca te gaan, maar het is azie, dus we deden er 6,5 nuur over. Na de toilet break reed mijn bus inclusief mijn baggae ook nog eens weg zonder mij. Jemig dat was een stressvol moment. gelukkig zie iemand in de bus dat ik er nog niet inzat en stopte hij op de invoegstrook van de snelweg en kwam de chaffeur me lopend halen. Hij was wel heel boos op me! Het stadscentrum van Melaca is niet zo groot, dus je kan alles te voet doen of een fiets huren voor 1 euro. In de avond was er een markt dus daar natuurlijk heen gegaan. Allemaal eten geprobeerd waar ik geen idee van had wat het waas, maar het was wel heel lekker. De volgende morgen ben ik meegegaan met een stadstour. Melaca ligt aan de zee en heeft een strategische ligging voor de zeehandel. het heeft veel internationale invloed: de portugezen, de britten en Nederlands! er is een duch square, molen, herenstraat, jonkerstraat en wat Nederlandse gebouwen. Ontzettend leuk dus. een meisje in de tour bleek een oud klasgenootje van het VWO te zijn. Na de tour ben ik met haar en 2 andere Nederlandse meisjes gaan fietsen naar de portugeze settlement. daar waren wat restaurantjes en oude ggebouwen. we gingen naar een restaurant alleen voor een drankje, maar wee kregen gratis gebakken banaan en toen voelden we ons verplicht om te blijven en iets te kopen in dat restaurant. We deelden met z’n alleen een aantal gerecht, heerlijk en goedkoop gegeten. We hadden garnalen & krab. Geen idee hoe we zo’n krab moesten openen en uiteindelijk lukte het me. nijn handjes zaten onder de saus. ‘s avonds een aantal drankjes gedaan aan de rivier met onze 2 maleisiche vrienden en daarna naar de club gegaan. Ik had vrij lage verwachtingen want clubs in Azie zijn vaak erg slecht. Maar die viel me alles mee. wel heel gek dat er een heleboel sta tafels waren en een kleine dansvloer. Iedereen blijft bij hun tafel drinken en maar een handjevol wagen zich op de dansloer. Het zijn overigens alleen maar mannen die dansen, maar 2 vrouwen dufden het aan, In dit land staan vrouwen echt nog op de 2e plek dus dit zou mogelijk het gebrek kunnen verklaren. De muziek was best ggoed. House muziek van bekende (nederlandse) DJ’s en op het scherm achter de dj kwamen ook nog wat bekende amsterdamse clubs voorbij. We waren trouwens dee attractie van de avond 2 buitenlandse meiden die helemaal losgingen. ze wilden constant op de foto met ons. en wow wat worden die aziaten dronken, haha! mijn laatste dagje hier zijn we met de malesische jongens ergens lokaal gaan eten. we moesten een stukje rijden voor we bij het restaurant waren. r komen alleen maar locals hier, dus we kregen veel nieuwsgierige blikken toegeworpen. In dit restaurant zou de best coconut shake van de stad zijn. dit is een soort slushpuppie met kokosnoot en een bolletje vanilleijs. na het eten naar het strand voor de zonsondergang en daarna natuurlijk weer eten. We werden maar verwend!

In Kuala Lumpur verbbleek ik in een heel cool hostel met weer capsules, jeuj! ik Ontmoette een australisch meisje en daar ben ik mee gaan drinken, verrassend. Uiteindelijk de rooftopbar van het hostel beland weer we een paar danspansjes uitvoerden.
De volgende dagen heb ik niet zo heel veel gedaan, lekker lui zijn. Ik had een italiaans koppel ontmoet die naar de Batu Caves gingen dus ik met ze mee. Het is zo’n schattig koppel, zij is zo klein! hij is trouwens ook niet zo grot hoor. Hun engels was gebrekkig dus we hadden soms hilarische misversstanden. ze leerden me italiaanse scheldwoorden, dus die riep ik continu door de trein heen. Om bij de caves te komen moet je eerst een ontzettend grote trap op, volgens mij iets van 272 treden en dat in die hitte! De gratis grot is eals een soort altaar in gebruik, er staan overal beelden. De grot daarnaast (de darkcave)kan je alleen in als je een tour doet. die heb ik dan natuurlijkook gedaan. Om eerlijk te zijn was er niet veel aan maar toch vond ik het leui. Vervolgens naar de Patronas towers gegaan. dit zijn de hoogste twin towers ter wereld. deze gebouwen orden met elkaar verbonden met een brug halverwege. We zijn naar de 86e en 83e verdieping gegaan. geweldig uitzicht! en al die lichtjes. het is zo ongelooflijk hoog, geweldig. ‘s avonds nog met mijn kamergenootjes (Rikkie + anderen) uitgegaan. Ik zou eigenlijk een rustig avondje doen, maar het was ladiesnight, dus gratis alcohol. Hoe kan ik daar nou nee tegen te zeggen. Die rikkie gaat nog in het volgende verhaal voorkomen.

foto's komen nog