Laos & Cambodja: Klappende fietsband, voedselvergiftiging, bambootrein en killingcaves

15 juni 2016 - Battambang, Cambodja

Laos

Van Pakse naar de 4000 Islands gegaan. je zou denken dat de eilanden in de zee liggen, maar dat is niet waar. het is in het zuiden van laos, maar laos ligt niet aan zee. de eilanden liggen in de mekong. Sommige van deze eilanden zijn heel klein en kan je eigenlijk geen eiland noemen. ik verbleef op Don Det. mijn eerste dag ben ik weer gaan tuben met mensen die ik kend van Vang Vieng. Dit keer niet zo wild, gewoon de rivier afdobberen, zonder alcohol :-)
De volgende dag een fiets gehuurd om naar Don Khon te gaan. Het eilandje ernaast at verbonden is met don det door middel van een brug. Op dit eiland zijn een aantal watervallen. Net toen ik aan kwam aan de andere kant van dit eilnd klapte met veel lawaai mijn band. dit was wel te verwachten aangezien de binnenband door de buitenband werd geperst. dus ik mocht 2 uur lang naar huis lopen. Onderweg viel mijn mandje er af en overleden beide slippers, ik had mazzel dus.

De laatste dagen in Laos eigenlijk voornamelijk geluierd. de gevoelstemperatuur was 47 graden waardoor ik me helemaal niet lekker voelde en me niet wilde verroeren. gelukkig was er een bar waar je films en series kon kijken dus dat ik heb voornamelijk gedaan. op een avond zijn we gaan speervissen, of een poging tot. We gingen met een bootje naar een van de eilandjes met een strand en daar wachtten we tot de zon onderging. Toen de zon onder was, kon het gaan beginnen. het bootje weer in, zaklamp mee en duikbril op. Ik ging helaas niet mee, toen ik aankwam op het eiland voelde ik me totaal niet goed en moest ik overgeven. dus ik heb rustig aan gedaan en de rest laten vissen. Niet dat de rest iets ving hoor! het water was zo troebel, de vissen zo snel, de stroming zo hard en zij waren te langzaam. maar gelukkig hadden we andere locals mee met netten die genoeg vissen vingen voor ons. Daarna werd er vissoep gemaakt boven het kampvuur en vervolgens nog vissen gegrild. inmiddels voelde ik me een stuk beter dus ik kon gewoon mee eten. daarna hebben we nog heel lang in het water gelegen en op het strand. we hebben spelletjes gespeeld tot een uur of 3, toen was het wel genoeg voor ons. we sliepen op matjes op het strand, geen dekentje, geen kussentje. gewoon basic. om 6 uur werden we gewekt. de oma van een van de gidsen was overleden dus we moesten gaan. met kleine oogjes zijn we de boot ingestapt, maar gelukkig hadden we een prachtige zonsopgang. thuis gekomen nog wel proberen te slapen, maar dit was niet meer mogelijk door de hitte.

Na het prachtige Laos was Cambodja aan de beurt. Per bus, die om 5 uur zou aankomen, maar we waren er pas om 8 uur ‘s avonds. ook een mooie, op de grens wordt je temperatuur gecheckt voor het geval je ziek zou zijn. je krijgt er een briefje in je hadden gedrukt dat je mogelijk bent blootgesteld aan ziektekiemen en dat je een dokter moet bezoeken als je ziek bent. ook heel gek is dat ze hier met amerikaanse dollars betalen. ze hebben een eigen valuta en die word ook gebruikt voor kleine bedragen. alles onder 1 dollar is in hun eigen valuta. dus je portomonnee is gevuld met reaal en dollars, lekker handig.  ik was op reis naar cambodja een leuk groepje tegen gekomen (1 canadees, 1 brit, 1 ier, 1 aussie, 1 nederlander) dus daar ging ik ‘s avonds mee uit. om de hoek van ons hostel is pubstreet, met verschillende clubs en barren. ook hebben op de straat kleine stands waar je cocktails en buckets kan krijgen. we waren vrij laat pas in pubstreet omdat we nog even waren wezen zwemmen bij ons hostel, dus het werd ook vrij laat voordat we weer thuis kwamen. We hebben een heel fijn hostel aar je 24/7 eten en drinken kan krijgen en er word beerpong gespeeld in het mbad. dus je hoeft het hostel niet te verlaten om een leuke dag te hebben. de volgende dag wel wat productiever geweest. we hebben de markt bezocht waar je heel goed kan afdingen en vervolgens naar Ankor Wat gegaan, het grootste tempelcomplex ter wereld. we gingen hier voor de zonsondergang heen maar we we net te laat om de tempels binnen te gaan. maar het kaartje is ook geldig voor de volgende dag, dus daar zou ik heen gaan voor zonsopgang. ‘s avonds naar het circus gegaan. Dat was zo leuk! het is een organisatie dat straatkinderen helt en ze opleid tot circusartiesten. Het is relatief prijzig om er heen te gaan, maar alles wordt gebruikt voor de circus school. de kinderen krijgen hier namelijk ook te eten. De show was trouwens geweldig! er zit dans, acteren en acrobatiek in. in een uur tijd beelden ze het levensverhaal uit van een van de acrobaten. van straatkind tot acrobaat. de dag daarna zou ik om 4 uur ‘s morgens opstaan om weer terug naar ankor wat te gaan, maar ik had voedselvergiftiging opgelopen, dus ik ging helemaal nergens heen. zonde van me ticket.

Toen ik me enigszins beter voelde ben ik naar Battambang gegaan, een plaatsje in het westen van Cambodja. toerist attractie nr 1 is de bamboo trein. dit is een plateau op het spoor waar je op gaat zitten voor 20 minuutjes en dan afstapt op het “eind station”, waar ze vervolgens van alles aan je willen verkopen. en daarna ga je weer terug. het “treintje” kan zo’n 40km/u, geen idee of we ook zo hard gingen hoor. het is een enkel spoor dus als je tegenliggers hebt moet je stoppen, wordt een van de 2 treintjes van het spoor gelift en kan het andere treintje verder gaan. harstikke handig. dit is niet altijd een toeristen attractie geweest natuurlijk. er was 600km spoor in gebruik in de tijd van de khmerr rouge, toen werd het gebruikt om mensen en spullen te vervoeren. kan je je voorstellen dat je een hele lading aan rijst op je karretje hebt liggen en alles eraf moet halen omdat je een tegenligger hebt. na deze spannende onderneming zijn we doorgegaan naar een tempel, met een korte stop bij een boom vol met grote vleermuizen. Tegen de tijd dat we aankwamen bij de tempel kwam het met bakken uit de hemel dus toen hebben we maar een verplichte lunch pauze ingelast. een zeer oude en vervallen tempel en natuurlijk bovenop een heuvel. dus ondanks dat het net geregend had en dus wat koeler was, kwamen we bezweet aan. ik moest nog steeds op krachten komen na mijn voedselvergiftiging dus verder weinig gedaan. wel nog de batcave en de killingcaves bezocht. Cambodja heeft een hele bewogen geschiedenis waar miljoenen mensen zijn vermoord in de tijd van de khmerr rouge. deze mensen werden bijvoorbeeld in caves/putten gegooid om daar dood te gaan, de zogenaamde killingcaves. een van de caves hebben we net buiten battangbang bezocht, je kan dus ook echt botten van mensen zien die daar overleden zijn. deze cave was voor vrouwen en zwangere vrouwen. vrij heftig dus. vervolgens nog meer tempels gezien, dit waren vrij nieuwe tempels (gebouwd in 2003) dus deze waren vol met goud, heel erg mooi. vervolgens richting de andere kant van deze “berg” (de bergen hier zijn vrij klein, het landschap is vrij vlak hier) gegaan. er is hier namelijk een grot waar vleermuizen uitkomen net na zonsondergang. we moesten een stukje de berg op waar we heel goed de zonsondergang konden zien, echt een prachtige zonsondergang. toen de zon onder was begon het plots te stinken naar vleermuizenpoep, en die stank werd steeds erger. 10 minuten na de zonsondergang kwamen de vleermuizen naar buiten. eerst maar een paar, maar toen begon het hoor, grote groepen. er wordt geschat er zo’n 3 of 4 miljoen vleermuizen in die grot wonen, ligt eraan wie je spreekt, de een zegt 3 miljoen, de ander 10 miljoen. ik heb ze in ieder geval niet geteld.

Ik liep een beetje (een maand) achter met mijn blog, dus de volgende blog komt er nu ook aan.