Australia 2015, een kleine update

12 juli 2015 - Cairns, Australië

heel wat maandjes zijn verstreken sinds mijn vorige blog, maar jullie hebben niet veel gemist hoor.

Ik had dus een campervan gekocht, maar dat reizen daarmee ging toch niet zo lekker als gehoopt. Dus ik had besloten om in Newcastle te gaan wonen en daar een baan te gaan zoeken. Maar ook dat is niet zo gelukt. Ik had wel werk als een bikini serveerster, maar dat was maar een paar uurtjes per week. Na 4 maanden in Newcastle heb ik me spulletjes weer gepakt en ben ik naar het noorden gaan reizen.
De Australische overheid kan nog wel eens lastig zijn en daarom moeten backpackers ook 88 dagen in de outback werken op een farm of fruit plukken als zij een 2e jaar in Aus willen blijven. Ik wil graag de mogelijkheid hebben om nog een keertje terug te komen hier voor een lange tijd dus ik ga op zoek naar een baan op een boerderij! En dit keer ga ik jullie op de hoogte houden.
Ik ben op vrijdag ochtend vertrokken met Joep, zoals de naam verraadt een Nederlandse jongen. Ik ken hem via facebook, hij is namelijk ook op zoek naar een baan in het noorden en ik heb een auto dus kunnen we samen reizen. We zijn vertrokken richting Byron Bay, daar had ik 2 australische vrienden zitten dus die hebben we even opgezocht. De eerste nacht hebben we in een hostel geslapen. We hadden via het internet geboekt en wisten niet dat we in een soort van tent zouden terecht komen. Wat was het koud! 5 graden en maar 1 dun dekentje, nou zelfs met 3 lagen kleding aan was het zelfs nog koud. En douchen buiten met die temperatuur is ook niet echt een pretje. De zaterdag wel leuk wat toeristische gedaan. Ik was al in Byron geweest dus ik had alles al gezien, maar Joep die had het nog niet gezien dus we deden alles over. De tweede nacht sliepen we bij een vriend, die had net een nieuwe woning gekregen. Hij woonde in the middle of nowhere, echt waar! Je moest eerst een soort boerenlandweggetje op omhoog en ik was bang dat we ergens vast zouden komen te zitten met de auto. We kwamen in het donker aan dus we konden niet zien waar we zaten, maar de olgende morgen zagen we hoe mooi het uitzicht van dat plekje was. We hadden zaterdag ochtend een Nederlands meisje ontmoet bij het ontbijt en zij voegde zich bij ons toe. In al die tijd in Australie ben ik amper Nederlanders tegengekomen en nu neem ik er 2 mee in de auto. Zondag een kort ritje gehad van 2,5 uur naar Brisbane, naar een andere vriend van mij. We mochten hier ook gratis slapen, scheelt toch weer he. In brisbane eigenlijk niet veel gedaan, we zijn naar een lookout geweest waar je over de hele stad kunt kijken en we wilden een drankje gaan doen op Southbank, maar dat blijkt een zeer populaire plekk te zijn op de zondag, dus onmogelijk om een parkeerplek te vinden. Maandag ochtend om 6 uur al vertrokken naar Agnes water en town of 1770, het was een aardig ritje want we kwamen pas om half 5 aan, wel met de nodige pauzes natuurlijk. Ik had gehoord dat het hier erg mooi zou zijn. Hier 2 nachtjes geslapen in een super leuk hostel. ik had 2 aussies ontmoet bij het ontbijt dus ik ben met hen gaan fourwheeldriven, lekker scheuren door het bos. En ‘s middags samen met Joep een sunset kayak tour gedaan. Aan het begin van de tour kwam het nog met bakken uit de hemel maar na een half uurtje klaarde het helemaal op en hebben we een prachtige zonsondergang gezien. Helaas geen schildpadden of dolfijnen gezien.  De volgende dag zijn we naar Airlie beach gegaan. Dit is een vrij populaire bestemming waar je kan snorkelen, duiken en allemaal tripjes naar de Whitsundays kan maken. Dit zijn van die mooie tropische eilandjes net aan de kust, kleine paradijsjes. Maar voordat we hier waren moesten we nog wel een hele dag in de auto zitten, tegen de tijd dat we daar aankwamen waren we zo gaar! Op de donderdag naar een waterfall gegaan, die hadden ze in het hostel aangeraden en ik ben gek op watervals. Maar toen we daar aankwamen was het toch wel een van de zieligste watervallen die ik ooit heb gezien. Daarna door gereden naar Conway beach. Echt een enorm diep strand, nouja het was niet echt een strand, het leek meer op het waddengebied. Er waren ontzettend veel kleine miniscule krabbetjes. Toen we daar liepen renden die allemaal in groepen voor ons weg om zichzelf in te graven in het zand. Je kon ze zelfs horen rennen. Vervolgens naar een lookout gegaan via een ander afgelegen strandje en daarna nog een lookout over de haven. Prachtig blauw water met heel veel zeilboten die aangemeerd liggen, nog een paar eilandjes voor de kust natuurlijk en heerlijk weer, echt een hele fijne dag. Ik ben heel blij dat ik heb besloten om naar het noorden te reizen, want in Newcastle heeft het zo hard geregend weer dan de straten overstromen en het is zo’n 5 graden, ook niet fijn dus. en hier is het een aangename 25 graden overdag, en 's avonds koelt het af tot zo’n 13, dus je hebt nog wel een vestje nodig.
Een leuk boottripje gemaakt naar Whitsunday. Echt een prachtig strand, met heel wit zand. Haaien en stingrays kunnen zien die daar gewoon rond zwommen. Nog naar een prachtig uitzichtpunt geweest waar je uitkijkt op die witte stranden en nog wat eilandjes verderop. Een heerlijke lunch gehad op de boot en daarna wezen snorkelen. Het water was best wel koud, en ondanks mijn wetsuit had ik het binnen mum van tijd zo koud dat ik bijna onderkoelt was en ben ik maar niet een tweede keer gaan snorkelen. Wel hele mooie vissen gezien en mooi koraal. Ik was ook nog eens in mijn gezicht gestoken door een of ander beestje, geen idee wat het is geweest, maar ik kon mijn gezicht wel voelen prikken. gelukkig was het niet heel erg hoor, wat azijn er op en dan gaat het prikkelende gevoel weg. En daarna weer terug gegaan met de boot naar het vasteland. Het wordt ocean rafting genoemd. Je gaat heel snel door het water heen en je kan ook op de zijkant zitten, maar je moet je wel heel goed vasthouden. Het gaat zo’n 70km per uur en dan ook nog eens met eenpaar golven erbij, dan maak je soms wel een goede klapper. wel heel erg leuk natuurlijk.
In mijn eentje naar Townsville gereden, mijn reisgenootjes hadden het iets te leuk in Airlie beach en ik wilde door. Met de ferrry kan je naar Magnetic island, neemt maar 20 minuutjes tijd in beslag om daar te komen. Ik wilde daar 2 nachtjes blijven slapen, maar het weer was niet al te best (bewolkt, graadje of 22 en af en toe een drupje regen), dus ik had besloten om er een dagtripje van te maken met mijn nieuwe duitse en Nederlandse vriend. We hebben een fourwheeldrive gehuurd op het island en we zijn lekker gaan rondscheuren over het eiland. Het is overigens maar een klein eiland hoor, de mainroad is maar 14 km lang. We hebben wat baaitjes opgezocht met strandjes, en de fortroute gewandeld. Deze route geeft prachtig uitzicht over het eiland. Onderweg nog 2 koala’s in een boom tegengekomen, natuurlijk slapend. Eentje had wel een baby, dat was wel schattig. Aan het einde van de dag naar de rock wallabies gegaan. Die leven daar in het wild, maar ze worden gevoerd door mensen. Het zijn kleine kangaroos die tussen de stenen leven. Aangezien ze gevoerd worden zijn ze niet bang voor mensen en kan je vrij dicht bij komen. Ik vond het wel een mooi eiland, maar heb eigenlijk wel mooier gezien.
de volgende stop was mission beach. je kan hier ontzettend veel leuke dingen doen, het staat voornamelijk bekend voor het skydiven, maar dat heb ik al gedaan. Je kan ook gaan wildwaterraften, maar ik hoorde dat het ergens anders beter is dus dan doe ik het liever daar. Ik heb een wandeling gemaakt in een regenwoud hier. Dat grenst gewoon aan een woonwijk. Maar het is ontzettend dichtbegroeid. Het is niet het regenwoud wat je op tv ziet, met apen enzo. Ze hebben hier geen apen, wel cassowaries, een soort van gekleurde struisvogel. Ondanks dat het droogseizoen is regent het wel heel veel hier. dus het regenwoud was lekker modderig, vol met muggen en kans op bloedzuigers, geweldig, net wat je wilt. Gelukkig geen last gehad van de bloedzuigers. na de wandeling even aan het zwembad gelegen en daarna weer op pad gegaan, op zoek naar cassowaries en wallabies. Blijkbaar zijn er maar 1200 cassowaries op de hele wereld, dus ze zijn vrij zeldzaam. Ik had alleen nog maar cassowarie poep gezien dus ik was wel nieuwsgierig naar het beestje. We hadden geluk, er liep een mannetje met z’n kuiken langs de weg. Niet te dicht bij gekomen natuurlijk want ze kunnen aanvallen.
Uiteindelijk met 6 britse jongens in Cairns belandt, daar een aantal keer met zijn allen uit gegaan en verder een beetje vakantie gevierd. Ik ga hierna namelijk door naar Innisfail, voor mijn 3 maanden farmwork. Dat wordt keihard werken dus ik mag nog even genieten van mijn rust.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade